Muzgo

A szecesszió mesterei – Megnyílt az Iparművészeti Múzeum legújabb időszaki kiállítása

Nemrég érkeztek haza Rómából az Iparművészeti Múzeum szecessziós remekművei, melyeket május 24-től tekinthetnek meg a látogatók a múzeum új időszaki kiállításán, A szecesszió mesterein. A műtárgyakat a 2013-as olasz-magyar kulturális évad keretében állították ki február végén a Capitoliumi Múzeumban, ahol két és fél hónap alatt nagy sikert arattak. Gálos Miklós, a tárlat egyik rendezőjének állítása szerint még az olasz múzeum őrei is azt mondták, hogy ilyen szép kiállítást még nem láttak.

Most végre a hazai közönségnek is lehetősége nyílik, hogy megtekintse a különleges gyűjteményt. A kiállításon szereplő kerámia- és üvegtárgyak színes kavalkádját kárpitok és ékszerek teszik még gazdagabbá. A kiemelkedő műtárgyak reprezentálják a szecesszió virágkorának technológiai és művészeti újításait, valamint megismerhetjük a különféle művészeti ágak és a különböző nemzetiségű alkotók egymásra hatását. A tárgyak negyven százaléka magyar alkotó műve (Rippl-Rónai József, Vaszary János), a külföldiek közül pedig olyan nagy nevek művei jelennek meg, mint Louis Comfort Tiffany és Émile Gallé. 

A tárlat egyedi vonása, hogy egyetlen egy kölcsöntárgy sem szerepel benne, teljes mértékben az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeire hagyatkoztak a rendezők. A bejáratnál egy oroszlánt ábrázoló frízzel találkozhatnak a látogatók, amely az 1900-as párizsi világkiállítás főkapuját díszítette. Ettől nem messze egy Tiffany-lámpát, valamint meseszép szecessziós vázákat és kelyheket lehet megcsodálni. Három hónapja, a római út előtt egyébként az előbbi két tárgy csomagolását mutatták meg az újságíróknak. A kiállítás további egységeiben többek között a szimbolizmussal és a távol-keleti kultúra szecesszióra gyakorolt hatásával ismerkedhetnek meg az érdeklődők. A sajtó számára rendezett kiállítás-bejárás fő attrakciójaként Rippl-Rónai Vörös ruhás nő rózsával című kárpitját helyezték el végső helyére a kiállításon. Ennek azért is volt különös jelentősége, mert a művész pont azon a napon, május 23-án született 152 évvel ezelőtt. A szecesszió mesterei a Bigot-pavilon című kiállítással együtt tekinthető meg, utóbbi már április végétől látogatható.

kép.JPGAlexander Bigot szecessziós épületkerámiai mintakollekcióját 1900-ban vásárolta meg a párizsi világkiállításon Radisics Jenő, az Iparművészeti akkori igazgatója. Nagyjából azóta nem tárták a nagyközönség elé a gyűjtemény egészét, amely többek között falburkolatokból, frízekből és plasztikus díszítésű oszlopokból áll. A kiállításon az érdeklődők megismerhetik Bigot munkásságát, a műhelye által gyártott grés flammés-t (kőcserepek) és a kerámiák készítésének technikáját is.

A Bigot-pavilon és A szecesszió mesterei című kiállításokra szeptember 15-ig várják az érdeklődőket. Érdemes ellátogatni, mert teljes képet lehet kapni a századforduló szecessziós művészetéről és különleges esztétikai élményt is nyújtanak a műtárgyak.

Szabó Dóra

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása