Muzgo

Ki az első?

A museum-analytics.com egy jelenleg béta fázisban futó project, aminek az a célja, hogy összegyűjtse és nyomon kövesse egy-egy múzeum hatását a közösségi hálózatok világában. Az oldal képes arra, hogy felmérje a Facebook és Twitter használatot, ezekből egyszerű grafikonokat rajzoljon, amiből mindenki játszi könnyedséggel le tudja olvasni a trendeket.

Rögtön a főoldalon belefutunk az oldal egy másik szolgáltatásába is. Képes az elmúlt egy hét 5 legnépszerűbb tartalmát kilistázni, bár ezek az infók a Daily menüpont alatt találhatók. Kicsi képzavar. A Facebook esetében a like-okhoz hozzáadja a kommentek számát, így állapítva meg egy rangsort, míg a Twitter estében a retweetek számát tudja csak alapul venni. A lap alján pedig külön kiemeli, ha egy múzeum rajongóinak száma átlépte az 1000-et.

Tovább böngészve a menüsort további top listákba bukkanhatunk. Megtudhatjuk, hogy a MoMA az abszolút első, ha a Facebook és Twitter követők számát nézzük, de ha a tényleges múzeumba ellátogatókat mennyiségét vesszük, akkor csak hetedik a listán. Mint sejthető a Louvre áll az első helyen ebben a kategóriában. Ekkor kezdtem el keresni, hogy nincs-e valamilyen súlyozott top lista, de nem találtam. Biztos fejleszteni fognak még ezen.

Ha egy múzeum bekerült a rendszerbe, akkor a frissítés teljesen automatikusan történik. Az oldal olajozottan szipkázza az adatokat a közösségi oldalakról. Az egyes intézmények esetében képes megjeleníteni, hány új like, komment érkezett, hány új bejegyzést írt az intézmény és hogy ez az előző időszakhoz képest pozitív vagy negatív változást hozott-e. Meg tudja jeleníteni az eredményeket kontextusban, más intézmények teljesítményével együtt.

a Facebook versenyt a Ludwig Múzeum vezeti a maga 15k rajongóbázisával

Sőt talán a legjobb funkciója az egész oldalnak a keresés, ahol városokra, országokra rákeresve ki tudja listázni az egyes intézmények eredményeit. Naná, hogy azzal kezdtem, hogy beírtam: Hungary. Magyarországról 4 múzeum van regisztrálva a rendszerben: Ludwig Múzeum, Szépművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria és a Memento Szobor Park. A Facebook verseny első helyén a Ludwig Múzeum áll a maga 15k rajongóbázisával. Ugyanolyan magabiztosan vezet, mint 2011-es Formula 1-es idényben Sebastian Vettel, mert a Szépművészeti Múzeum is csak kicsit több, mint fele annyi rajongóval büszkélkedhet. Na de hová tűnt Damon Hill? - vihetnénk tovább az analógiát. Gyorsan végigpörgetve a többi intézmény Facebook oldalát sem találtam kihívóját a Ludwig Múzeumnak. Azt is látjuk, hogy a múzeumok Twitter csatornája csak töredék követővel rendelkezik, ami igazából megegyezik az országos trenddel, mert a Twitter kevésbé elterjedt nálunk, mint külföldön.

Több mint 3000 intézmény van regisztrálva az oldalon, ami természetesen folyamatosan bővül. Maga az ötlet nem egy újkeletű dolog, mert többször is vizsgálat tárgyát képezte, hogy hogyan használják a múzeumok a közösségi háló adta lehetőségeket. Itt csak annyi történt, teljesen logikusan, hogy illeszkedve a netes trendekhez egy dinamikus, folyamatosan frissülő rendszer épült ki. Nem csak egy tanulmány, aminek az alapját képező adatok hamar elavulnak. Így viszont a kiértékelés is teljesen ránk van bízza.

Egyenlőre csak hírlevél fomájában tudunk feliratkozni, hogy havi vagy heti bontásban megkapjuk a minket érdeklő intézmények fenn már vázolt mérőszámait. Sokkal több lehetőség lenne azonban a rendszerben, ha további eszközöket biztosítana az adatokkal való ‘játékra’. Addig is lehet nézegetni a grafikonokat, százalékokat, növekvő számsorokat.

Világhy Gergely

-->
Vissza a lap tetejére