Muzgo

Breaking in

Legújabb múzeumunkra az amerikai Breaking In című sorozatban akadtunk. A sorozat mid season, pontosan 2011. április 6-án debütált a Fox csatornán, ami az American Idoltól vette át a műsoridőt. Az első szezon hét részt ért meg, majd a hírhedten szőrösszívű Fox vezetősége májusban úgy döntött, hogy nem kér többet sorozatból. Szerencsére augusztusban mégis bizalmat szavazott a Breaking In készítőinek újabb 13 rész erejéig.

A Breaking In egy biztonságtechnikai cég, a Contra Security mindennapi életébe enged betekintést. Ebbe bele tartozik, ahogy az alkalmazottak élcelődnek egymással és az egyes részek laza történeti vázát adó megbízások is. A csapatot a talán főszereplőnek is mondható Cameron Price szemén keresztül ismerjük meg, aki egy furcsa és szórakoztatóan idióta társaságot talál, akikben csak annyi a közös, hogy a szakmájukban vérprofik. A színészek közül a kicsit talán alulértékelt Christian Slater-t emelném ki, aki rengeteg kult filmben és sorozatban szerepelt már és itt is zseniális. Ő játssza Ozt. Oz a magabiztos, a mindig tudom a megoldást Oz, a manipulálok mindenkit Oz és egyben a cég főnöke is.

Múzeumi szemmel az első évad negyedik része érdekes, mert ebben a Contra Security egy múzeum biztonságtechnikai rendszerért stresszteszteli. Az esetünkben ez annyit jelent, hogy a csapat feladata betörni az épületbe és ellopni egy festményt. Jelen esetben ez a festmény a White on white on white címet viseli, ami minden emberből képes kiváltai a műkritikust, így a sorozat szereplőiből is. “Elromlott a képernyő Oz!” - hangzik a megjegyzés ugyanis a mű egy hatalmas fehér vászon.

Keresve-kutatva az interneten arra jutottam, hogy ez a kép csak a sorozat íróinak szüleménye, így állítva görbe tükröt a modern művészettel elé. De volt honnan ötletet meríteniük! A festmény egyértelműen utal Kazimir Severinovich Malevics 1918-ban festett White on White című képére, amit ma a MoMA őriz. Malevics az orosz avantgard szuprematista mozgalom alapítója. A mozgalom a geometrikus formákra épít, aminek egy jó példája a White on White. A mű egy fehér négyzet, egy fehér négyzeten.

A sorozat története szerint a festményt a Culver Modern Art Museum-ban őrzik, de ilyen nevű intézmény nem létezik. De akkor mégis miért hívják így? Los Angeles térképét bönégszve felfigyelhetünk az egyik kerületre, amit Culver City néven jegyeznek. Ugyanolyan része a városnak, mint Santa Monica vagy Hollywood, csak míg előbbi a zeneszerzőknek, utóbbi a filmgyáraknak ad otthon, Culver City a kortárs galériák fellegvára. A Washington Boulvard és a La Cienaga találkozásának környékén halmozottan jelentkeznek a galériák, összesen 38 darab. Persze felmerül a kérdés, hogy miért egy fiktív múzeum kap szerepet, miközben Los Angelesben ott van a Hammer Museum, a Getty (Malibu), a Santa Monica Museum of Art vagy a Museum of Contemporary, Los Angeles? Vajon egy jól irányzott product placement vagy egy újabb beszólás a kortárs művészetnek? Vagy csak írói hóbort?

A sorozat összességében szórakoztató, rengeteg geek kikacsintással és poénnal. Szerencsére a kicsit sótlan főszereplő mellett ott van Oz is. Muzeológus szemmel nézve a műtárgyvédelem egy nagyon fontos, de a Muzgon eddig kevésbé említett aspektusára mutata rá a sorozat ezen része, ez pedig a vagyon védelem. Nem hiába találkozunk biztonsági őrökkel a múzeumok kiállítótereiben és kapuiban. A vagyonvédelem egy másik kevésbe látványos része a raktárak esete. Mágneskártyák, biztonsági ajtók és illetékesség, hogy csak azok férjenek hozzá a műtárgyakhoz, akiknek abszolute szükséges.

Visszatérve a sorozatra White one White on White című képet ugyan nem sikerült ellopnia a Contra Security csapatának, bár egy jól irányzott Mission Impossible behatolási manőverrel - a terem tetejéről leereszked egy kötélen - majdnem megkaparintották. Csak aztán jött Oz...

Világhy Gergely

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása