3D-s szkenner: a jövő?
A Muzgo már beszámolt arról, hogy a Kínai kormány a Tiltott város restaurálásánál élni fog azzal a technológiával, hogy a műtárgyakat be lehet szkennelni 3D-ben. Emellett olyan híres intézmények is kacsingatnak az élvonalbeli megoldás felé, mint a Getty vagy a Mets. Hogyan is működik?
Az alábbi videóban a Getty kísérletezését követhetjük nyomon, ahogy három műtárgyról (két márványszoborról és egy domborműről) készítenek virtuális lenyomatot. Lehet látni a technológia fontos részét, hogy minél több szögből le legyen fotózva az alkotás, ami alapján az algoritmus egy poligonokból (háromszögekből) felépített modellt alkot.
A videó végén látható, hogy ki is lehet "nyomtatni" a tárgyat, így mindenkinek a nappalijában lehet egy Laokoon szoborcsoport, ám sokkal fontosabb az a tény, hogy a virtuális modell még szélesebb körben teszi hozzáférhetővé a műtárgyakat. Access everything - szól a XXI. század mantrája - own nothing. Főleg akkor, ha az alábbi, több helyen is pedzegetett jóslat bejön.
A múzeumokat a nyilvánosságra hozott adatok minősége szerint fogják értékelni.
Mindezek mellett az sem elhanyagolható tény, hogy a tárgyról is látványos és első pillantásra használhatóbb dokumentációkat készíthetünk, mintha csak lefotóznánk négy oldalról. A Mets május végén jelentette be, hogy együttműködve a MarkerBot Industries-zal a gyűjtemény műtárgyait 3D-ben a virtuális térbe konvertálja, majd a cég által forgalmazott, elérhető árú 3D nyomtatóval kinyomtatja.
A Mets és a MarkerBot együttműködése alatt elkészült digitális tárgyakat a thingiverse.com oldalra töltik fel. Itt van például Hatsepszut feje, csupán csak 22 megabájt.