Muzgo

Bérelj egy Van Goghot!

Minden lakásban található egy üres falfelület, ami csak arra vár, hogy egyedi és minőségi kortárs műveknek szolgáljon lakhelyéül. Műalkotással díszített lakásban élni élmény. Persze visszhangozva a Queen örökbecsű slágerét: minden kell és azonnal. Ezekre az elvekre és igényekre épül az Artify.it,  egy online, kortárs műtárgyak forgalmazására szakosodott weboldal szolgáltatása. Azt is biztosra veszem, hogy az Artify.it készítői más világban élnek, mint én, mert idézem: "Rendezz egy művész bulit és hagyd, hogy a barátaid irigykedjenek a jó ízlésedre. Sőt, mi még hasznos tanácsokkal is ellátunk, hogy tudj a műről beszélni." Úgy néz ki nem abban a közegben szocializálódtam, ahol ez számítana, mert jópár kortárs műalkotás található a lakásban, de eddig egyik barátom se irigykedett még rá. Persze lehet az én hibám, mert a vastagon álló por és a ráaggatott buddhista imazászló blokkolta az esztétikai érzéküket. 

Vagyis nem én vagyok a célcsoport, de akkor ki? Az Artify.it olyan embereknek szól, akik nem szakértők, de keresik a minőséget, még nincs műalkotás a lakásukban, de szeretnének egyet és lehetőleg elérhető áron. Olyanoknak, akik nem elsősorban gyűjtők, de valamiért fontos, hogy legyen egy kortárs mű a birtokukban, amivel fel lehet vágni a haverok előtt és akár hasznot is hajthat. Persze minden elérhető legyen egy kattintással: a mű installálásától kezdve, az egész kollekció cseréjén át a megunt alkotások elszállításáig. 

Az Artify.it egy friss, 2012-ben alapított startup, San Francisco-i székhellyel. Elsőre semmi különlegeset nem fedezünk fel az oldalon, rögtön böngészhetünk a műtárgyak között, azonnal elkezdhetjük építeni saját kollekciónkat, majd megakad a szemünk az előfizetés feliraton ("subsribe"). Hogy mi? - tesszük fel magunkban a kérdést elkerekedett szemmel. A válasz igen, előfizethetünk egy műtárgyra pont úgy, ahogy egy magazinra. Erre az üzleti modellre épül az Artify.it: a műalkotásokat havi fix összegért bérbe lehet venni. Az ár a mű értékétől függ, ami tartalmazza szállítást és installációt is. Ha egy idő után esetleg unalmassá válna, akkor lehetőség nyílik cserére is. A tárgy addig emeli lakásunk, irodánk fényét, amíg az előfizetés él vagy ameddig meg nem veszik. Ha a műtárgy épp akkor kerül megvásárlásra, amikor a mi házunk falát díszíti, akkor 20% jutalék üti a markunkat.

Az Artify.it egyenlőre csak San Francisco és környékére korlátozza tevékenységét és előfizetési ajánlatát. Természetesen minden megoldható és ha valaki a világ másik feléről szeretne egy alkotást bérelni az irodájába akkor az Artify készségesen áll az ő rendelkezésére is, egy egyedi árkonstrukcióval. A művészeti profilt tekintve az Artify.it csak és kizárólag kortárs művekre fókuszál és nem galériákkal épít ki kapcsolatot, hanem saját kurátori csapat segítségével közvetlenül a művészekkel dolgozik. A kínálat ebből kifolyólag színes: festmények, különféle anyagból készült szobrok, readymade művek stb.

Az Artify.it egyértelműen egy profitorientált vállalkozás, ami arra a felismerésre épül, hogy a műalkotások klasszikus eladása mellé egy másik bevételi forrásra is lehetőség nyílik, a bérbeadásra. Így a műtárgyaknak nem kell a művészek padlásán porosodnia. Az infrastruktúra és a bejáratott üzleti kapcsolatok még egyértelműen hiányoznak, de a terjeszkedés csupán az üzleti modell sikerességétől függ. Az Artify.it-et azért érdemes itt megemlíteni, mert egy művészeti vállalkozás, ahol fontos szerep jut a kurátori tevékenységnek és így egy kiváló példa arra, hogy a múzeumban megszerezhető tudás hogyan kamatoztatható a for-profit szférában.

Világhy Gergely

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása