Tupac viszi előre a múzeumokat
Tupac tavalyi, meglepő visszatérése a showbiznisz világába 21. századi szintre emelte a holokauszttúlélők vallomásainak rögzítését. Az Dél-Kaliforniai Egyetem Soah Alapítványa immár 18 hónapja dolgozik azon, hogy a megmenekült zsidók visszaemlékezéseit 3D-s hologram formájában örökítse meg az utókor számára. A New Dimension in Testimony elnevezésű projekt keretében több tucat túlélő visszaemlékezését rögzítették az új eljárással.
Tupac Shakur síron túli fellépésére 2012 áprilisában került sor a Choachelle fesztivál színpadán. A rapper nem szó szerint tért vissza az élők sorába, csupán két dimenziós képmását vetítették a nézők által észrevehetetlen felületre. Az egyetem kutatói már egy sokkal fejlettebb technológián dolgoznak, amely az Időgép című filmből lehet ismerős. A tragikus sorsú híresség visszatérése mégis áttörést hozott, mert újra hatalmas figyelem irányult a hologram technológia fejlesztésébe.
A személyes történetek gyűjtése - a történelmi események átélőivel folytatott beszélgetések a történettudomány fontos forrásai. Jelenleg fél millió olyan zsidó él világszerte, akik átélték a II. Világháború borzalmait, átlagéletkoruk 79 év, de sokan már jóval 85 fölött járnak. Az izraeli Yad Vashem, az amerikai United State Holocaust Memorial Museum (USHMM), vagy épp a budapesti Holokauszt Dokumentációs és Emlékközpont több százezer holokauszttúlélő vallomását őrzi.
A kutatók célja persze sokkal több, mint a puszta gyűjtés, hiszen a térbe és nem felületre vetített technológia egyben egy látványos kiállítási installáció is. Az alapítvány szakemberi zöld háttér előtt rögzítették a túlélőkhöz intézett több mint 500 kérdésre adott választ, céljuk, hogy a felvett anyag ne csak egyoldalú kommunikáció legyen, hanem a hologram reagáljon, válaszoljon a feltett kérdésekre, így a látogatók akár ötven év múlva is egy túlélő szájából hallhatják a borzalmakat.
A technológia első prototípusa az USHMM kiállítóterében lesz látható, ahol a 80 éves Pinchus Gutter osztja meg tragikus sorsát a közönséggel.