Muzgo

A tegnap jövője, képekben

Ives Maes fotográfus gondolt egyet és körbe járta a világot, hogy felvételeket készítsen a Világkiállításokra épült pavilonokról. Köztudott, hogy nem minden épület volt szerencsés és vált olyan népi-nemzeti-városi szimbólummá, mint az Eiffel-torony, amit az 1899-es Expora húztak fel Párizsban. A legtöbb felépített pavilont a rendezvény után elbontják vagy az enyészeté lesz, és csak nagyon kevés esetben sikerül a funkcióját vesztett épületeket újrahasznosítani. Sanyarú sorsa jutott például az 1851-ben rendezett - az első - Világkiállítás Kristály-palotája: még áll a Hyde-parkban, de már megkopott.

Az épületek újrahasznosításának egy módja lehet, ha egy múzeumot költöztetünk a belsejébe, ami többször is előfordult már. A chichagoi Tudomány és Ipar Múzeuma eredetileg a szépművészetnek szentelt épület volt az 1893-as Világkiállításon, a philadelphia-i Please Touch gyerekmúzeum épületét pedig az 1876-os eseményre húzták fel. Az 1904-ban St. Louisban megrendezett Világkiállítás alkalmával épült Szépművészetek Palotája ma a St. Louis Art Museum otthona. 

Ives Maes képei a "The Future of Yesterday: Photographs of Architectural Remains at World's Fairs" címmel maguk is egy múzeumba költöztek. Jelenleg épp a Nelson-Attkings Museum of Art-ban láthatók. Miért a tegnap jövője? A kiállításokon - főleg a XIX. század és a XX. század első felében - egyértelműen a technikai vívmányok, tudományos eredmények bemutatása dominált.

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása