Muzgo

Mit keres egy iPad a múzeumban?

Manapság már egyáltalán nem lepődünk meg azon, hogy egy múzeumban valakinek a kezében okostelefont vagy táblagépet látunk és éppen az adott tárlathoz kapcsolódó információkat böngészi. Az új kütyükben rejlő lehetőségeket a múzeumok is folyamatosan felfedezik, de akkor mégis mi lehet olyan meglepő a kortárs művészetnek szentelt pekingi Ullens Center iPad-jében?

A pódiumon található iPad önmagában egy műtárgy, épp úgy, ahogy Duchamp piszoárja. A művészeti értékét a narratíva adja, ugyanis Li Liao preformanszának a része, aki 45 napot húzott le a Foxconn futószalagjai mellett és az itt szerzett fizetésből vette meg az Apple táblagépét. A Foxconn a cupertinoi cég beszállítója, ahol a kínai munkások a legújabb iPhone-okat, iPad-eket, iPod-okat szerelik össze napi 10 órában. Az utóbbi időben az alkalmazottak öngyilkosságai és az embertelen munkakörülmények okozta hírek miatt terelődött nagyobb figyelem a cégre. Li a legegyszerűbb módját választotta annak, hogy utána járjon a Foxconnnál uralkodó állapotoknak: beállt melósnak.

Elmondása szerint egyáltalán nem volt nehéz felvételt nyerni a céghez, egy egyszerű fizikai vizsgálat és interjú után már kezdhetett is. Napi 12 órás műszakok, komoly biztonsági előírások, személytelen környezet, szűkös szobák a Foxconn munkavárosában. 

Érdekes, hogy a fiatal művész hozzáállása egyáltalán nem változott meg: előtte is Apple fogyasztó volt és ezután is az lesz. Li egyértelműen kijelentette, hogy a munkásoknak szinte semmi közük ahhoz a termékhez, amin épp dolgoznak. Az alkalmazottaknak az Apple csak egy távoli név. 

Az Ullens Center fiatal kortárs képzőművészeket felvonultató ON/OFF című tárlatán nem csak az iPad-et, de Li munkaruháját is kiállította. A név sem véletlen, hiszen az on-off az egyik legnépszerűbb proxy szerver neve, amellyel a fiatalok megkerülik a Nagy Kínai Tűzfalat.

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása