Muzgo

800 dolcsi egy gyémántkoponyáért!

800 dollár Damien Hirst híres, For Heaven’s Sake című drágakővel kirakott koponyájáért? 2010-ben, a Hong Kong-i Gagosian Galériában bemutatott emberi fej 8128 darab tökéletes gyémántból épül fel, amiből 7105 rózsaszín, míg a maradék 1023 fehér. A hülyének is megéri, mert az anyagköltség is jóval 800 zöldhasú fölött taksál és akkor még nem is számoltunk azzal a tényezővel, hogy Damien Hirst az egyik legnépszerűbb kortárs művész, ami szintén súlyos dollármilliókkal dobja meg a műalkotás értékét. Sőt lehet belőle venni rögtön 2000 darabot. Ami túl szép, hogy igaz legyen az rendszerint nem igaz, vagyis keressük a csapdát!

A kedvező árfekvést a s[edition] árlistátján találjuk, ami Damien Hirst koponyájának digitális megvételét teszi lehetővé. A hangsúly egyértelműen a digitálison van, mert csak virtuális javakkal leszünk gazdagabbak. Konkértan a pénzünkért cserébe kapunk egy nagyfelbontású fotót és egy HD minőségű videót a műtárgyról, valamint az alkotót aláírásával ellenjegyzett bizonylatot, ami igazolja a digitális másolat autentikus mivoltát. A megvásárolt műárgyakkal igazából nem tudunk csinálni semmit, a képet kinyomtatni nem szabad, a videót letölteni nem lehet, minden arra van ítélve, hogy digitálisan a s[edition] rendszerében éljen. Természetesen az iPad, az iPhone vagy a TV mind olyan eszköz, amin kedvünkre élvezhetjük a frissen vásárolt műtárgyak szépségét, csak az a tipikus új szag fog hiányozni. A s[edition] egy alternatív piacot teremt a kortárs műveknek és az egyik legősibb emberi ösztönt a gyűjtést használja ki. A gyakorlat azt mutatja hogy a virtuális javak felhalmozását is ugyanolyan szenvedélyesen lehet űzni, mintha bélyeget, Barbi-babát vagy gesztenyét gyűjtenénk.

A s[edition] híre megjárta a New York Times, az ArtInfo, az El Pais, a Wired és sok más világhírű sajtóorgánum hasábjait. A recept egyszerű: először, végy kortárs művészeket és az alkotásaikat. A húzónév egyértelműen Hirst, akinek 8 munkája közül is válogathatnak a potenciális vásárlók, de ott van még John Lennon felesége Yoko Ono vagy a new media műveiről ismert Bill Viola is. A névsor nem olyan hosszú, mint azt általában megszoktuk, de ezt a második hozzávaló megmagyarázza. Annak ellenére, hogy a virtuális világban a művekből végtelen darabot is gyárthatnánk, itt minden digitális másolat egyedi azonosítóval rendelkezik. A művész a saját aláírásával ellenjegyezte a “műtárgy” hitelességét, ami egyben azt is jelenti, hogy az alkotó megkerülhetetlen: tárgyalni és szerződést kell kötni. A harmadik összetevő a gazdaságtanból mindenki számára jól ismert kifejezés, amivel megteremtjük a piacot: a szűkösség. A Hirst koponya esetében 2000 példány van raktáron, de a művész Xylosidase című festményéből is csak 10000 keresi gazdáját. Őrült nagy számok, mert még alig fogyott valami. A negyedik összetevő maga a piac, ami még nincs beépítve a rendszerbe, de a s[edition] ígéretei szerint minél hamarabb élesítik. Ha elfogynak a művek az alkotó raktárából, akkor megindulhat a kereskedelem a felhasználók között is.

pont olyan, mint a fantasy football, vagyis azoknak jó, akik nem elég tökösek vagy gazdagok ahhoz, hogy focicsapatot vegyenek

A cikk írásának pillanatában s[edition] legnagyobb gyűjtője is csak 60 műtárggyal rendelkezik vagyis a vásárlási kedv alacsony. Az alkotásokból elérhető több ezres nagyságrendnek köszönhetően a szűkösség kevéssé valósul meg. A választék is roppant szegényes. Sokkal nagyobb probléma, hogy a s[edition] állításával ellentétben - “művészet elérhető áron” - a valóság az, hogy szinte minden erősen túl van árazva. A virutális javak árusításánál az árat kell eltüntetni az egyenletből, hogy érzelmi és kényelmi alapon döntsön a vásárló. Lásd a zeneszámok árai az iTunesban.

A s[edition]-ben ott a potenciál, hogy megvalósítson egy alternatív műtárgypiacot a virtuális térben. Vagy fogalmazhatok úgy is, hogy egy jó játszótere lehet azoknak, akik rajonganak a művészetért, de nem engedhetik meg maguknak, hogy eredeti műveket vegyenek. Pont úgy, mint az amerikában népszerű fantasy football esetében. Az is azoknak jó, akik nem elég tökösek vagy gazdagok ahhoz, hogy focicsapatot vegyenek maguknak. Persze sok a kritikus kérdés a vállakozás sikerét illetőleg: a művészekkel kötött szerződések exkluzivitása, az árak, a marketing, stb. A s[edition] esetében az igazi erőpróba a felhasználók közti vásárlás lehetőségének elindítása lesz, akkor sok minden kiderül.

Világhy Gergely

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása