Elmozdulások
A Műcsarnok Elmozdulások című kiállításán pont úgy éreztem magam, mint elefánt a porcelánboltban, pedig a klasszikus értelemben egyetlen egy darab műtárgyat sem állítottak ki, viszont a fotók olyan alkotásokat örökítettek meg, hogy az ember ösztönösen óvatosan járt.
A Műcsarnok idén kialakított új kiállítási terében, a Mélycsarnokban a magyar közönség ismét az egyetemes művészettörténet fontos alakjaival ismerkedhet meg. A művészpáros, Peter Fischli és David Weiss először 1978-ban találkozott, együttműködésük első közös projektje egy rövid életű punk-rock banda a Migros volt, amit 1979-ben a Wurstserie című fotósorozat követett. A fényképsorozaton az elmesélt történet főszereplőit főképp felvágottak személyesítették meg, ami megadta az alaphangot későbbi művészeti tevékenységüknek. Szobrok, fényképek, filmek és multimédia alkotások színesítik a repertoárjukat, művészi kifejezésmódjuk egyik jellegzetessége, hogy a leghétköznapibb tárgyak is fontos szerephez jutnak alkotásaikban. A Mélycsarnokban a művész páros ‘80-as években készített fotósorozata az Egyensúly/Egy csendes délután címmel és az egyik leghíresebb filmjük A dolgok menete látható.
A kiállítást Sturcz János nyitotta meg, aki részletekbe menően és hosszan elemezte a művészpáros életművét és a Mélycsarnokban kiállított műveiket, így egy gyorstalpaló, művészettörténeti fejtágítás után vehette birtokába a közönség a csarnokot. Sturcz Weiss és Fishli művészetének legfontosabb vonásának az iróniát és a humort tartotta, ami mentes minden cinizmustól. Az alkotásokat a modern társadalom kritikájaként is lehet értelmezni és úgy mutatnak görbe tükröt a világnak, hogy nem lehet haragudni rájuk, mert ki tudna neheztelni egy répára, egy lábasra vagy egy élettelen pandamacira.
Az Egyensúly/Egy csendes délután című fotósorozaton sincs egy olyan tárgy, ami ne lenne ismerős: borosüveg, répa, cipő, létra, gumiabroncs, lábas, fűrész, seprű, léc, kövek, lufi, szék, flakonok. A találás viszont egészen egyedi, sőt meghökkentő, mert a különböző anyagú és formájú tárgyak a legváltozatosabb módon kapcsolódnak össze. Egy műanyag flakonra erősített tál, majd még egy, egy kicsit jobbra, amire egy teáskannát raktak, majd az egész konstalláció egy kisebb fajta seprűben végződik és még áll - egyensúlyban van, minden fizikai erőhatás ellenére. Pont mint a csillagképek esetében, itt sem könnyű rájönni arra, hogy milyen történetet szeretnének a szerzők elmesélni az installációival - így ránézünk a feliratra: Virágzó ág. Ugyanígy megismerhetjük az alkotópár os két fal közé szorított - gumiabroncs, szék, faléc, abroncs - négyes alkotta ördögszekerét vagy épp a ragasztószalagok, lábas, flakon és elemek ötvözetéből született Ben Hur konstallációt, ahol három elem formálja meg a film főhősének alakját. A fénykép csak a hordozó, amelyen a kényes egyensúly megörökíthető.
A dolgok menete című filmről a Tom és Jerry klasszikus epizódja jutott eszembe, amikor Tom megtervezi a tökéletes egérfogót. A logikát teljesen mellőzve a szerkezetet többek között óra, olló, hajó, lufi, propeller és végül egy páncélszekrény alkotta. A dolgok mente is ugyanerre a koncepcióra épül, precízen megtervezett folyamatok sorozata, ami mechanikai, fizikai és kémiai tudásra épül, miközben robban, füstöl, mar, ég és szikrázik. A láng begyújtja a kis hajóra szerelt petárdát, ami átszáguld a tavon, majd a tűz tovább terjed. A szemlélő soha nem tudhatja, hogy hogyan folytatódik tovább a történet, egy kisautó, egy ragacsos henger mind-mind újabb fordulatot hoznak - talán kicsit Fischli és Weiss ellen is szurkolunk, hogy ne menjen minden olyan gördülékenyen, de hiába: svájciak. Akadnak kisebb szünetek, amíg a sav átmarja a támasztékot, míg az inga végre eltalálja a műanyag flakont, de ezek a ritmusváltások is csak az izgalmat fokozzák. Nem csak a dolgok mente van precízen megtervezve, de az élmény is.
A Műcsarnoknak ismét sikerült a Mélycsarnok tereit izgalmasan megtölteni. Fishli és Weiss munkássága széles körben elismert és sikerült az életműből két izgalmas alkotást kiválasztani. A fotósorozat egy tökéletes felvezetése a filmnek, ami ráhangol az alkotópáros művészetére. A dolgok menete a duó egyik legnépszerűbb alkotása, ami meglepően szórakoztató és fordulatokban gazdag történetet mesél el a maga sajátos módján, így egyben a kiállítás fő attrakciója.
Világhy Gergely