Muzgo

Vágjál lyukat a kádba!

Az Amszterdamban található, roppant gazdag modern művészeti anyaggal rendelkező Stedelijk Múzeum sorsa az elmúlt közel egy évtizedben igazi vesszőfutás volt. A szeptember 22-i megnyitójuk, így egy felemás korszak végére rakhatott pontot, mert a felújított régi épület és a kritikusok által csak kádként emlegetett új szárny végre teljesen pompájában fogadhatta a látogatókat. A megnyitó hatalmas médiafigyelem mellett zajlott, amelyen maga Beatrix holland királynő is megjelent. A múzeum életében kezdődő új fejezet nehéz kihívásokat állít az intézmény vezetése elé - sikerül a világ elit múzeumai közé kerülni, ahova a gazdag gyűjtemény alapján tartozna vagy sem?

Az ACAX Nemzetközi Kortás Művészeti Iroda szervezte Check-In Budapest nemzetközi kurátor vizitorprogramjának meghívására Margriet Schavemaker a Stedelijk Múzeum munkatársa látogatott el hazánkba. Margriet az amszterdami intézmény kutatási és gyűjteményi osztályának a vezetője előadásában beszámolt arról, hogyan tartották életben a brandet az elmúlt tíz évben és hogyan képzelik el a jövőt.

Az 1874-ben alapított intézmény a legkülönfélébb gyűjteményeknek adott otthont, míg végül a II. vlágháború után a modern művészet és a design vonalán egységesítette a profilját. A múzeum köszönettel tartozik leghíresebb igazgatójának William Sandbergnek, akinek 1945 és 1963 közötti irányítása során az intézmény a világ élvonalába küzdötte fel magát. Vezetése alatt olyan progresszív gyakorlatot alakított ki, amin manapság egyáltalán nem lepődünk meg, de akkoriban előremutató volt a múzeumi világban. Többek között az egyik újítása volt, hogy a könyvtárat és az étteremet egy helyszínen rendezte be, így a látogatók olvasás közben étkezhettek, valamint a Stedelijk Múzeum alkalmazott először az audioguide-okat a kiállításain. A dicső múlt így egyben felelősség is, ami nyomásként nehezedik a mostani vezetés vállára.

2003-ban tűzvédelmi hiányosságok miatt a Stedelijk Múzeumot bezárták és így egy ideiglenes épületbe kényszerült költözni, ami négy és fél év alatt több híres kiállításnak adott otthon, de 2008-ban innen is távozni kényszerültek. Mivel az építési munkálatok még zajlottak, a múzeum vezetése azzal a problémával találta szembe magát, hogy még évekig épület nélkül kell működniük. A legnagyobb probléma: hogyan lehet egy állandó helyszín nélkül megoldani és életben tartani a Stedelijk nevet.

A rövid válasz az, hogy nagyon nehezen. Az elmúlt években a múzeum többször is ideiglenesen kinyitott. Így kézenfekvő megoldásként kínálkozott, hogy maga az épület kerüljön a középpontba és az új, hófehér falakkal határolt tér bemutatása kapja a főszerepet, ahova minél több eseményt igyekeztek szervezni: beszélgetéseket, vetítéseket, preformanszokat, kiállításokat. A kiterjesztett valóság (AR) segített megtölteni műalkotássokkal a teret, így a fizikailag üres termekben csak okostelefonnal látható digitális művek kaptak helyet. Ugyanez a technológia segített abban is, hogy a múzeum régi kiállításait a látogatók újra átélhessék és válaszként a QR kódok népszerűségére megrendezték az első modern hangyaháborút bemutató tárlatot. Nagyon fontos szerep jutott annak is, hogy a Stedelijk a falakon kívül is sokszor találkozott a közönségével, aminek az egyik eszköze egy minimúzem, vagyis egy mobil konténer volt, ami Amszterdam különböző helyszínein tűnt fel. Megjelentek fesztiválokon is, ahol a kiterjesztett valóság segítségével a résztvevők az okostelefonokkal tudtak elhelyezni műalkotásokat a fesztivál területén; mégha csak virtuálisan is. Összegezve: események, események és események, amik életben tartják a brandet, minél több partnerrel együttműködve.

Margriet szerint a jövőt mindenképp a blockbuster kiállítások jelentik. Mike Kelely, Kazimir Malevich, Marlene Dumas és Zero az elkövetkező két év felhozatala, olyan intézményekkel együttműködve mint a MoMa, MoCA vagy a Tate. A világ élvonalába tartozó partnereivel a Stedelijk talán meg akarja mutatni, hogy hova szeretne tartozni, de a költségvetése töredéke az előbb említett intézményeknek. A kérdés tehát az, hogy sikerül-e a Stedelijk Múzeumnak “budget wise” megvalósítani nagyratörő tervét?

Világhy Gergely

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása