Muzgo

Aki sokat markol...

Aki sokat markol... az jelenleg Kína. Hatalmas kulturális építkezésben van a kommunista ország. Megdöntötték például a múzeumépítés világcsúcsát is, a Shanghai-i Kortárs Művészeti Múzeumhoz tartozó új intézményt mindössze egy év alatt építették meg a tervekből kulcsrakész állapotra, amit a Shanghai Biennale keretében nyitottak meg.

Nem rossz elgondolás akkor felkarolni a művészeteket, mikor Ai Weiwei, Yue Minjun és Zhang Huan személyében a kortárs kínai művészet egyre felkapottabb lesz. Az Ullens Center for Contemporary Art igazgatója Philip Tinari azt fejtette ki, hogy hiába a múzeum boom és az építkezési láz, ha nem teremtik meg hozzá a narratívát, ha nem rendezik az elmúlt 35 év művészetét. A probléma megoldásán azonban dolgoznak már. Muzeológiai iskolákat hoztak létre, hogy pár év alatt ki tudják nevelni az újonnan létrehozott intézmények szakmai személyzetét. 

Kína igyekszik kinyitni kapuit, és beengedni valamit a világból - a nemzetközi aukciósházakat például. Pekingben új szabadkereskedelmi zónát hoztak létre, ahol a Sotheby's már meg is tartotta első aukcióját. Új kulturális zónák jönnek létre, így például gazdasági szervezetek, bankok hozzák létre a saját gyűjteményeiket (Minsheng Bank, Zendai Group) a korábbi ipari vidékeken pedig kulturális körzetet alakítanak ki (nem új dolog ez a nap alatt, láttunk már ilyet Bilbaoban Guggenheim kivitelezéssel). Jó példa erre a már említett Ullens Center, mivel a 2007-ben átadott galéria korábban lőszergyárként működött, ma pedig milliók látogatják évente.

A közönség pedig nagyon érdeklődő, bár a trendeket talán kevésbé ismerik, mint Amerikában vagy éppen Párizsban. Számukra azonban nem jelenik meg a múzeummal kapcsolatban a templom asszociáció - mondja el Philip Tinari - éppen ezért extra-ébernek kell lenniük, hogy megvédjék a tárgyakat. A másik érdekesség pedig az, hogy teljesen idegen a kínai emberektől az a gondolat, hogy egy ilyen kulturális élményért fizessenek - az UCCA 1,40 dolláros belépője maga a horror (bár a múzeumshopban azért elég sokat költenek).

Állandó lendületben tehát a kínai kulturális építkezés. De hol lesz ennek a vége?

Légrády Eszter

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása