Muzgo

Hannibal Lecter, sátánizmus és The Brooklyn Museum Of Art

RED DRAGON.jpg

Borzongás, fagy, festmény, keménység, vér, szenvedés, asszony, klasszikus zene, sötétség, Sátán, tükör, doh, alaktalanság, Biblia, félelem, mélység, semmi. 

Ezek azok a szavak, amelyek a legjobban jellemzik Brett Rathner Vörös Sárkány című filmét, amelyet Thomas Harris regénye alapján készített, az írót pedig William Blake: A Nagy Vörös Sárkány és a Napba Öltözött Nő című akvarellje ihlette meg- s így jutunk el a filmvilág egyik leghírhedtebb pszichopatájától, Hannibal Lectertől a művészetig és a The Brooklyn Museum-ig.

Wiliam Blake 18-19. század Angliájának egyik legnevesebb polihisztora volt. Egyaránt kitűnően írt és festett, ám visszahúzódó élete miatt korában nem ismerték művészetét. Blake a szellemi lét egész dühével harcolt a Sátán nevében az emberi létet megnyomorító racionalista angyalok hideg bölcsessége és puritán, képmutató erkölcstana ellen. A művész szabadságvágya rendkívül erőteljes volt, miszticizmusa pedig tápláló talajt jelentett képzeletvilága szürrealista, groteszk alakjainak. Ahhoz, hogy megértsük a Nagy Vörös Sárkány testbe öntőjét, elméjének fekete képzelgései mögött racionalitást, és külső tényezőket kell keresnünk. Blake korának társadalmi feszültsége az ipari forradalom, a Függetlenségi háború és a francia forradalom új filozófiai és ideológiai irányzatai okozta változásokon alapult.  A Sátán művelt szolgálója érzékelte az idő rohamos felgyorsulását, a társadalom rétegeinek összemosódását és felhígulását, a hagyományokat romboló szellemi áramlatokat, ezért úgy gondolta, közeleg a János próféta által megjövendölt Apokalipszis.

 A Jelenések könyvének 12/3 részében olvasható a Nagy Vörös Sárkány, aki 6 fejjel, 10 szarvval és 7 koronával jön, farkával letaszítja, és a Földre hajítja a csillagok egyharmadát. A misztikus alak maga a Gonosz, őt festette le Blake 4 részes sorozatában. Ennek harmadik darabja, a 34,3*42 cm-es akvarell, a Nagy Vörös Sárkány és a Napba Öltözött Asszony a Lecter trilógia első, de utoljára elkészített darabjának központi alakja.

Sárkány.pngA film Hannibal Lecter alakja köré épül, ám a festmény szempontjából most nem a doktor a fontos (bár ő is kifinomult műkedvelő), hanem metszett szájú gyilkos, aki a Sárkány parancsára ártatlan családokat öl meg, hogy „átváltoztatassa” azok nő tagjait-elméjében tehát nem gyilkosságként, hanem átformálásként, a Sárkánynak tett áldozatként jelennek meg cselekedetei. A férfit gyermekkorában sok megaláztatás érte, ezért szörnyetegnek tartja magát, s úgy gondolja, ő a Sárkány egy része, annak egy darabja, mert már átalakult. A film fordulóján így vall: „Én a Sárkány vagyok, és őröltnek nevez?! Csodálatos átalakulást láthat, és nem vesz észre semmit! Maga egy hangya a méhlepényben, természeténél fogva csak egyet tud jól, színem előtt méltán reszket! De nem félelemmel tartozik Mr. Lautz, hanem áhítattal!”  

Sárkány3.pngA férfi torz elméje megtalálta a Sárkányban azt az erőt, ami utat mutat neki, egy magasabb célt kínál, amilyet ő sosem talált volna gyermekkorának traumái miatt kialakult beteg lelkében. A Sárkány szolgája azonban nem egyszerű beteg ember- mintegy „kutatja” a képet, rendszeresen levelezik a Brooklyn Museum Of Art-tal, könyveket olvas, és maga is disszertációt ír róla. Mikor le akar állni, elméjének épen maradt emberi része felkeresi a múzeumot, s más megoldást nem találván az őt kínzó Gonosz elpusztítására, megeszi a festményt.  A jelenet hihetetlenül groteszk, ám mégis jól érzékelteti, hogy mekkora hatással lehet egy művészeti alkotás egy emberre- megtalálhatja benne önmagát.

A múzeumok nem éppen klasszikus pszicho-thriller helyszínek, de a Vörös Sárkány igazán jó film, s a benne húzódó művészetértelmezés fűszerezi rendkívülivé. 

Bódai Dalma

 

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása