Muzgo

Artfinder

Az ArtHere-ről szóló cikk megírása után kezdett el motoszkálni bennem, hogy nem az ArtHere az első. Léteznie kell egy, a művészetre épülő és a népszerű webes szolgáltatásokat összefonó szolgáltatásnak. Az egyik ilyen, amibe kutatásaim alatt belefutottam, az ArtFinder. Az oldal saját megfogalmazása szerint,a művészet felfedezésére egy érdekes új koncepciót kínál.

Az ArtFinder adatbázisában múzeumokat, galériákat, műveket és művészeket találhatunk. A rendszerben könnyedén kereshetünk, így az ismerős művészeket nem nehéz megtalálni. Vincent Van Gogh több, mint 2000 képéhez képest, amit életében festett, 319 képe található meg a rendszerben. Ezeket végignézhetjük egyesével, de akár véletlenszerűen is kaphatunk egyet, amiről jobb esetben van egy rövid leírás is. De hogyan tudok bóklászni ebben a rendszerben és felfedezni új dolgokat? Szerintem a legfontosabb eleme, hogy a művészek közötti kapcsolatot (személyes, földrajzi, stílusbeli stb.) megteremtése hiányzik. Miért nem tudom azokat a művészeket elérni Van Gogh oldalán, akikre hatással volt, vagy akik ismerték?

Természetesen a közösségi portálok jellegzetes elemei megtalálhatók, így követhetjük barátaink ténykedését vagy egy-egy érdekesebb gyűjteményt. Saját kollekciókat hozhatunk létre azzal, hogy "likeolunk" egy-egy képet. Ténylegesen világgá kürtölhetjük művészeti ízlés(telenség)ünket, de eddig ez semmiben sem különbözik a profibb Google Art Porjecttől.

Nagyon tetszett, hogy rögtön regisztráció után felkínált néhány, népszerű felhasználók által kurált gyűjteményt. Mivel nem vagyok művészettörténész, így a 'Beginners Guide to 20th Century Art'-ot hasznosnak találtam, valamint az 'Art of the Day'-t is, hogy meglegyen a napi inspirációs adag. Sajnos a pár nap teszt alatt mind a kettő elég soványan muzsikált.

Megjelennek a galériák és múzeumok is, így a közelünkben megnyílt kiállításokról könnyen értesülhetünk. Bejelölhetjük, melyik kiállításra mentünk el, melyek érdekelnek és természetesen kommentekben az élményeinket is megoszthatjuk. Mindez jól hangzik, de Budapestről vajmi keveset lehet ebből tapasztalni, mert csak a Szépművészeti Múzeum található meg a rendszerben, ami annyira népszerű, hogy csak én vagyok "érdeklődő". Kerestem, hol tudok hozzáadni esetleg múzeumot, de nem találtam. A geolokáció miatt az okostelefonos alkalmazás kell, de ezt az akadályt sikeresen vette az ArtFinder.

Kritikus pontja a rendszernek, hogy el tudja érni, hogy érdekeljen. El tudja érni, hogy az emberek időt öljenek bele. Én bővíteni akartam az ArtFindert azzal, hogy hozzá adok egy-két múzeumot az adatbázisba, de nem adott rá lehetőséget. Azok a múzeumok, galériák, amik érdekelnek, fenn vannak facebookon, sőt a kiállításmegnyitók is fenn vannak eseményként, így olyan sok pluszt az ArtFinder egyenlőre nem kínál ezen a téren.

Az ötlet tényleg jó, hogy a világon bárhol járva egy alkalmazáson keresztül fel tudjam fedezni egy város művészeti nevezetességeit, de ilyen kevés adattal ez nem valósulhat meg. Ráadásul az ArtFinder egyáltalán nem épít a közösségre tartalomfejlesztés terén, ami szerintem öreg hiba.

Világhy Gergely

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása