Múzeumshopok II.- Műcsarnok
Előző héten indítottuk el új cikksorozatunkat Budapest vezető múzeumainak ajándékboltjairól. Felállított szempontrendszerünket először a Szépművészeti Múzeumon teszteltük. Másodszorra sem mentünk messzire, csak átléptünk a szomszéd Műcsarnokba.
1.) Megközelíthetőség az épületben
A Műcsarnokba belépve elsőre szembe tűnik, hogy a bejárati csarnokban a jegypénztár és a ruhatár közé már nagy butaság lett volna bezsúfolni egy múzeumboltot is. A marketing szakemberek így jó döntés hoztak azzal, hogy az üzletet a többi fontos szolgáltató helyiséggel együtt (büfé, mosdó) az alagsorban helyezték el. A múzeum látogatóit a fönti kiállítások megtekintése után nagy táblákkal irányítják a kiszolgáló szektor felé, vagy az alagsori tárlatokról kijövet ütközhetnek bele a kis üzletbe. Akik meg csak kávézni, teázni jöttek, míg békésen fogyasztják italukat eldönthetik, hogy megéri-e egy katalógussal hazatérniük.
2.) Első benyomások, tér kialakítás
A méretre nem túl nagy üzlet két kényelmes kanapé között helyezkedik el. A teret okosan, sok ötletes megoldással próbálták nagyobbnak feltüntetni. A bolt falai üvegből vannak, így mikor csak a csarnokban állunk akkor is nézhetjük a fal menti polcokon felsorakozó termékeket, és az előretolt könyvállvány körül is sétálhatunk, így az egész terem a kanapékkal együtt olyan mintha a bolt részévé válna.
3.)Kínálat, árkategóriák
A művészeti katalógusok, amelyek nagy részben a Műcsarnok kiállításából készültek, vevőcsalogató szempontból az üzlet elé tolt állványra vannak kitéve, de további könyvekkel, képes albumokkal, újságokkal találkozhatunk a bolt belsejében lévő polcokon is. Persze az általános szuvenírek, mint a képeslap, vagy a könyvjelző, naptár, itt is megtalálhatóak, kortárs művészeti díszítéssel, vagy akár Budapest képekkel. Ami ezeknél érdekesebb ajándék-lehetőségek lehet, az például a hippi óra, a graffiti mintás póló, egy művészi akvarell kép és talán a legfurcsább, a kis kortárs művész akcióbábú. Az árak a legkisebb százas nagyságrendű ceruzától a már több ezret kostáló óráig nagyon változatosak.
4.)Célközönség
A múzeum látogatói elégedettek lehetnek a bolt kínálatával, az üzlet nekik lett igazán kitalálva. A modern művészetet kedvelő otthonosan fog mozogni ebben a környezetben, megtalál itt mindent, ami művészi ízléséhez passzol. A külföldiek valami kisebb, a múzeumra emlékeztető tárggyal, vagy esetleg Magyarországgal, Budapesttel kapcsolatos szuvenírrel lehetnek gazdagabbak. A gyerekek is térhetnek haza egy kis meglepetéssel. Valószínűleg számukra, és az elvont rajongók számára készültek az előbbiekben említett kortárs művész babák. Ezekkel talán rávehetjük a fiatalokat, hogy Justin Bieber helyett mondjuk inkább Petrányi Zsolt, Rutkai Bori vagy Benczúr Emese rajongók legyenek.
5.)Kedvenc
Kedvencünk a Mi a magyar kiállítás hazafias érzületét őrző piros csípős paprika fülbevaló lett. Ez az ékszer amellett, hogy félelmetesen valósághű és vicces, több okból is felkeltette érdeklődésünket. Először is, mert a fürtökben felakasztott fülbevalók úgy néznek ki, mint egy zöldséges bolt kirakata, de közelebbről megnézve teljesen egyedi műalkotások. Másodszor, ami még feltűnőbbé tette őket, a tartó állvány mellett álló, valószínűleg asztali díszként funkcionáló kis paraszt bácsi fafigura, arcán a tipikus magyar mogorva arckifejezéssel. Ha valamit, egy ilyet tényleg érdemes haza vinni a külföldieknek, emlékeztetőül a magyar emberekre.