Tovább dagad a művészeti piac
Minden figyelmeztető hanggal ellentétben - na most már aztán tényleg! - és minden logikának ellentmondva a világ két legjelentősebb aukciós háza a Sotheby’s és a Christie’s az előző évhez viszonyítva rekord forgalmat generált. A XX. századot felölelő modern és kortárs műalkotások kelendőbbek, mint valaha, és egyáltalán nem úgy tűnik, hogy bármi megállítaná a száguldó gőzmozdonyt - jelenti a Huffington Post.
A globális gazdasági válságot egyszerűen figyelmen kívül hagyva a Christie’s idei, 2013-as forgalma 341,1 millió dollár, vagyis 75,6 milliárd magyar forint, amely 23%-os növekedés az előző év adott időszakához képest. A Sotheby’s aukcióin 68 milliárd forint, vagyis összesen 306,8 millió dollár értékben találtak gazdára az alkotások, így egy lenyűgöző 53%-os növekedést könyvelhetett el. Az okokat keresve a lendületesen fejlődő brazil és kínai piacra vezethetjük vissza a sikert, valamint arra a tényre, hogy a műalkotásokra egyre inkább befektetésként funkcionálnak, így a pénzügyi alapok, milliárdosok szemében vonzóbbak.
Mi kell a népnek? Az elmúlt aukicókon egyszerre találunk nyerteseket és veszteseket, egyes művészek túl, míg mások a vártnál alulteljesítettek. Lássuk! A Christie’s 57 impresszionista és modern műveket kínáló árverésén Amedeo Modigliani műve talált gazdára több mint 9 milliárd forint értében. Ugyanezen az aukción kelt el Berthe Morisot egyik portréja, amelyet a vetélkedő milliárdosok a kikiálltási ár háromszorosára tornáztak fel. Jó hír a női művészeknek, hiszen ezzel új rekordot állított fel a kategóriában.
65 eladott műalkotással a kortárs műveket felvonultató aukció is sikeres volt, az igazi meglepetés Peter Doig “The Architect’s Home in the Ravine” festménye volt, amely több mint 2,5 milliárd forint értékben talált gazdára. Ugyanezt a művet 2007-ben 841 millióért vesztegették, míg 2001-ben csupán csak 110 millióért adta el a tulajdonosa.
A Sotheby’s aukcióján összesen 6,3 milliárdot kellett letenni az asztalra Francis Bacon két művéért (a “Three Studies for a Self-Portrait” és a “Study for Portrait”). Jean-Michel Basquiat graffitira emlékeztető alkotásait is töretlen népszerűség övezte. “Untitled (Pech/Oreja)” című festményét 2,3 milliárd forintért, “Five Fish Species” című alkotását 1,7 milliárdért sikerült értékesíteni.
A Chirstie’s árverésén is a Basquiat “Museum Security (Broadway Meltdown)” című alkotása 3,4 milliárd forintért cserélt gazdát, jócskán meghaladva becsült értékét.
2012 igazi nyertesének, Gerhard Richternek a munkái viszont koránt sem voltak olyan kelendőek, mint ahogy az aukciósházak szakemberei várták. A tavaly “Abstraktes Bild” című munkájával rekordot felállító német művész művei nem tartottak komoly érdeklődésre számot. Két művét egyáltalán nem sikerült eladni, míg az elkelt alkotások is csak erősen közepesen teljesítettek.
A Sotheby’s és a Christie’s kínálatában egyaránt szereplő Lució Fontana művek a vártnál jóval magasabb áron keltek el. A felhasított vásznairól ismert alkotó "Concetto Spaziale" című munkái közül két-két darabot kínált a két auckiósház. Összesen 14,05 millió dollárt, vagyis 3,2 milliárd magyar valutának megfelelő összeget sikerült elérni.
A kérdés továbbra is fenn áll: meddig dagadhat a lufi?