Muzgo

Szerdai hírmorzsák

(Forrás: MTI)

--> komment

Szerdai nagyvilági sokadalom

--> komment

Andy Warhol időkapszulái

Andy Warhol nem sok mindent írt le élete folyamán, viszont 1974-től kezdve 1987-ben bekövetkezett halálig rengeteg tárgyat raktározott el dobozokban. A dobozok eredeti rendeltetése az volt, hogy megkönnyítsék a költözést új, a New York-i Broadway 860-ban található stúdiójába, de a művész utána is megtartotta szokását, hogy a leveleket, fényképeket, magazinokat, újságokat, de bármit, ami a keze ügyébe került papírdobozokba pakolja. Ezeket hívjuk ma időkapszulának, és több mint 600 darab létezik. Ma ezek az Andy Warhol múzeumban vannak, ahová a művész halála után kerültek. 

A dobozkara sokan, csak úgy hivatkoztak, hogy "Andy cuccai", de a múzeum felismerte, hogy milyen fontos információkat nyújhatnak a dobozok Andy Warhol életére és művészi munkásságára vonatkozólag, így a múzeum három munkatársa csak azon fáradozik, hogy beleltározza az anyagokat. A TC21 doboz tartalmába például itt lehet bekukkantani. Nem minden időkapszula egyszerű papírdoboz! Akad például egy hatalmas utazóbőrönd is, aminek a kicsomagolását egy videóblog keretében is dokumentálta a múzeum. Íme:

Szerencsére azt nem kell végignéznünk, ahogy beleltározzák a sok tárgyat, de arról szintén készült videó, hogy pár hónap elteltével visszapakolják a dolgokat. Itt azt is megfigyelhetjük, hogy milyen módon próbálják védeni a tárgyakat.

Világhy Gergely

--> komment

A Google Art Project kegyetlen valósága

Hogyan készülnek a Google Art Project hiperrészletes felvételei? Az epikus küldetéshez képest, hogy a kiállítási terek és a múzeumok festményeinek minden egyes miliméterét digitalizálják a valóság prózaian egyszerű. Egy gondnoknak kinéző 40-es fehér férfi egy kocsit tol maga előtt, amire rá van szerelve egy kamera. A videón a Google csapata a Fehér Házat digitalizálja be, ami a műtárgyak gazdagságát elnézve simán elmenne egy múzeumnak is.

--> komment

Keddi nagyvilági sokadalom

--> komment

A szent város gyámoltalan gyermeke: az esztergomi Keresztény Múzeum

„Tudod, a Bazilika alatt, a Várhegy lábánál balra egy kis barna ajtó, csak egy jelentéktelen tábla jelzi, de hidd el nekem, hogy ott van.”

Ha Esztergomról mostanában csámcsogást hallunk, talán nem a város sokrétű kulturális életéről megy a diskurálás. Pedig igenis létezik, bár elég látens formában próbálja mutogatni magát. Elég csak körülnézni a régi Esztergom ódon belvárosában és az érseki Vízivárosban, amely a Bazilikával föléje emelkedő Várhegy alján helyezkedik el közvetlenül a Duna partján. Ahogy eléri az ember ezt a városrészt, a tobzódó művészeti alkotásokhatására és a középkori királyi vár lenyűgöző látványától elkezdődik az átszellemülés időszaka, a turista egyszerre átváltozik kultúraéhes látogatóvá. De ekkor lassítani kell lépteinken, különben sok észre nem vehető értékes látnivalót hagyhatunk magunk mögött.

Tehát, amit én ajánlok, hogy mielőtt felmerészkednél a várba és a Bazilikához, ahová a révülettől meggyorsuló lábaid hajszolnak majd – hidd el, így lesz, még húsz év után is ezt tapasztalom magamon - érdemes bepillantanod Magyarország leggazdagabb egyházi gyűjteményét őrző kiállítóterébe, a Keresztény Múzeumba, amely a várhoz vezető ún. Macskalépcső bejáratánál az impozáns neoreneszánsz kiképzésű Prímási Palota keretein belül kapott helyet. A múzeumi profil elsősorban képzőművészeti alkotásokra fókuszál, a gyűjtemény alapvonulatát a különböző korok (12-20. század) vallásos témájú festményei, faragásai illetve falikárpitjai adják.

tovább »
--> komment

Project Glass

Éppen olvasom a museumandtheweb.com cikkét arról, hogy a softwarek tekintetében a fejlődés még gyorsabb, mint Moore törvénye, aki kimondta, hogy az integrált áramkörök összetettsége 18 hónaponként megduplázódik. Ezen belül is a mobil eszközök nyernek hatalmas teret napról napra és ezen nem csak a mobiltelefonokat kell érteni, mert itt a mobilitáson, a hordozhatóságon van a hangsúly, tehát minden olyan kütyü, amit magunkkal tudunk vinni. Egy 2011-es felmérés szerint a megkérdezett múzeumok öt éven belül tervezik, hogy házon belül oldják meg a mobil platformokra a tartalomfejlesztést, vagyis a tervek között szerepel a mobil eszközök kihasználása.

Szóval éppen ezeket olvastam, mikor csipogott a twitter, hogy új bejegyzés érkezett a Museumlinestól 'Az audioguide rövid története' címmel, amire rákattintottam, gyorsan végigpörgettem és ott terpeszkedett a poszt alján a Google új, csúcstechnikát és a jövőt kézzelfogható közelségbe hozó víziója. A Project Glass egy hangvezérelt szemüveg, ami digitális információt vetít a viselője szeme elé, kiegészítve ezzel a valóságot (AR). A videó már rég körbe járta netet, kétszer is, mi meg elfelejtettük, de most itt van.

Hogyan hasznosulhat az eszköz a múzeumon belül és kívül? Az első cikk kapcsán, az a kérdés ötlött fel bennem, hogy jó-e az, ha egy múzeum early adopter, tehát minél hamarabb használja, kísérletezik az új technológiával? Elmennétek-e egy kiállításra, ami mellett az egyik érv, hogy használhattok egy ilyen szemüveget?

Világhy Gergely

--> komment

Húsvéti nagyvilági sokadalom

--> komment

Mit gondolnak a múzeum jövőjéről az ott dolgozók!

Több tucat rövid tömör esszé érkezett Lengyelországból, Nigériából, Dél-Afrikából, Kolumbiából, Új Zélandról, Angliából, röviden a világ minden tájáról a Museum ID felhívására, amiben a múzeumok jövőjéről fejtették ki véleményüket a szakemberek. Annak ellenére, hogy a legkülönfélébb kultúrában, környezetben és múzeumban dolgozó emberek tollából érkezett írás, találhatunk visszatérő témákat:

A CFM elemezte a Museum ID-ra beérkezett szövegeket, összeállította a fenti listát, amihez címszavakban még hozzá lehet kapcsolni a múzeum szerepéről szóló, valamint a technológiai írásokat, valós és virtuális közti feszültség élesedését, interdiszciplinalitást. Az esszékben leggyakrabban előforduló szavakból az alábbi szövegfelhőt sikerült összeállítani.

--> komment

MuseumNext negyedik adag!

Egy, kettő, három és a negyedik, egyben utolsó adag a Museum Next előadásainak szinopszisfordításait közlő sorozatunknak. Egy ideje már publikálni akartuk, de az utolsó utáni pillanatokban is mindig felkerült egy-két újabb előadás, de nyugaton a helyzet változatlan és egy nindzsa se csempészett be újabb prezentációkat a programba. Akkor nézzük mit is kínál még Európa legnagyobb múzeumi konferenciája!

tovább »
--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása