Muzgo

Interjú a papírrestaurátorral

Hetek teltek el a legutóbbi Kulisszatitkok óta. Miért volt ez a kihagyás? Azért, mert még közelebb akartuk vinni a kedves Olvasót a színfalak mögötti világhoz! Úgy gondoltunk, sokkal hitelesebbek lennénk, ha nemcsak mi beszélnénk a különféle munkafolyamatokról és feladatokról, hanem megszólaltatnánk az azokat végzőket is. Legutóbbi cikkünkben a restaurálást tárgyaltuk. Így hát adott volt a téma - kérdezzünk meg egy restaurátort, mit gondol ő a munkájáról. De egy szakember nem tudja átfogni az egész szakmát, ezért aztán eldöntöttük: a már említett hat szakág (fém, fa, textil, kerámia, bőr, papír) művelői közül megszólaltatunk egyet-egyet, hogy ők mondják el, mi is az, amit csinálnak. Az eheti interjúalanyunk Tombor Krisztián, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum könyv- és papírrestaurátora.

tovább »
--> komment

Jégszakadás a Néprajzi Múzeumban

Jégszakadás. Klímaváltozások hatásai Grönlandon címmel nyílt ma tárlat a Néprajzi Múzeumban Mads Sandau-Jensen, Dánia magyarországi nagykövetének közreműködésével.

A kiállítás a Dán Kulturális Intézet szervezésében valósul meg, a klímaváltozást úgy mutatja be, ahogy azt a grönlandi Ilulissat lakói megélik. A tárlat Jørgen  Chemnitz készítette portréfotókkall, videó-interjúkkal, valamint poszterekkel igyekszik felhívni az emberek figyelmét arra, hogy milyen veszélyeket rejt valójában a klímaváltozás, és hogy erre megoldást kell találni.  A 23 videó-interjúban helybeliek mondják el tapasztalataikat.

A június 24-ig látogatható tárlathoz több program (beszélgetés, filmvetítés) is kapcsolódik. Részletek a Múzeum honlapján.

A kiállításhoz kapcsolódó programok:

2012. május 15., 17 óra Kerekasztal beszélgetés a klímaváltozásról és következményeirõl 
2012. június 16., 16 óra Jégpróba – gyermekmesék és játszóház 
2012. június 16., 21 óra Múzeumok Éjszakája – Északi fény, A hó hatalma (dán–német–svéd film, 121 perc, 1997) 
2012. június 24., 16 óra Hűsítõ délután – filmvetítés jégkockákkal, A fiú, aki medve akart lenni (dán–francia animációs film, 75 perc, 2002)

A kiállítás múzeumpedagógiai programja:

A Jégmezők és trópusok című múzeumpedagógiai foglalkozáson olyan kérdésekre keresünk válaszokat, amelyek segítséget nyújthatnak a klímaváltozás megértéséhez. Mit tapasztalnak, mit gondolnak a Grönland déli részén élõ emberek a klímaváltozásról s annak következményeirõl: környezetük, életvitelük, életmódjuk átalakulásáról? Ezekbõl az egyéni gondolatokból kiindulva jutunk el a Föld ökológiai rendszerét érintõ komplexebb kérdések felvetéséig. Milyen szerepet játszik az ember az ökológiai rendszerek átalakításában? Hogyan kerül egymás mellé ebben a történetben a jégmezõk és a trópusok világa? A válaszok megadásához segítségünkre lesz a grönlandi kiállítás mellett az Amazónia – utak az indiánokhoz címû kiállítás utolsó termének tematikája is, amely az esõerdõk pusztításával és annak következményeivel foglalkozik. A témát a gyerekek aktív közreműködésével dolgozzuk fel: a klímaváltozásról korábban szerzett ismereteik, személyes tapasztalataik közös megbeszélésével, gondolkodtató játékos feladatokkal. Az órát közösen létrehozott alkotás zárja, amit a gyerekek magukkal vihetnek. A két kiállítás tereinek és témájának összekötésével szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a klímaváltozás a Föld egész népességét érintõ probléma. A globális ökoszisztéma egyensúlyának megbomlása megváltoztatja az emberek mindennapi életét, bárhol is élnek a Földön: Európában, Dél-Amerikában vagy éppen az északi sarkkör közelében. 

(Forrás: Néprajzi Múzeum)

--> komment

Ajánló: Empire, State, Building

Mi történik a Ludwig Múzeumban? Egy héttel a megnyitó előtt, múlt csütörtökön sikerült besurranni az épülő Société Réaliste kiállítására. Végigjárva a kiállítóteret én még nem láttam át, hogy hogyan is lesz ebből egy hét múlva megnyitó. De biztos vagyok benne, hogy a hozzáértő kiállításéptők látták a fényt az alagút végén. Igazából csalóka volt a helyzet, mert minden félkész kiállítás úgy néz ki, mint egy csatatér. A Ludwig Múzeumban is egy ilyen káoszba sikerült belecsöppennem. Festékes vödrök, ragasztószalagok, szegek, becsomagolt vagy félig kicsomagolt műtárgyak, szerszámosládák hevertek a földön. A falakat post-itek borították, néhol még csak az installáció vázlata volt felrajzolva - mikor ott jártam hullámcsíkokat festettek a falra. El se tudom képzelni, mi lesz belőle, ha kész lesz. Vagyis a romantikus elképzelés, miszerint a kurátor hősies rituálé keretében, naplementében, zengő kórus és nagyzenekar kíséretében kiakaszt egy Monet képet a falra, szépen kútba dőlt.

tovább »
--> komment

Háború és erőszak gyerekekkel

A ‘performansz nagymamájának’, Marina Abramović-nak a Műcsarnok projektgalériájában, a Mélycsarnokban bemutatott tárlata mellett nem lehet csak úgy szó nélkül elmenni. Már magának a kiállításnak a plakátját is lehetetlen nem észrevenni. Egy nő (maga a művész, mint megtudtam) ül az ölében egy kislánnyal, aki a kezében egy gépfegyvert tart. Első látásra, őszintén megvallva, megdöbbentem, utána pedig felháborodtam. A gyerekeket és az ő ábrázolásukat már olyan sokszor használják fel különféle célokra, hogy ez a provokatív megjelenítés feldühített pár pillanatra. Aztán, ahogy egyre többször találkoztam vele különféle helyeken, úgy döntöttem megnézem magamnak, hogy miről is van itt szó.

tovább »
--> komment

Legjobb múzeumi webes cuccok

A Museum and the Web átadta a Best of the Web díját, ami a legjobb netes megoldásokat díjazza a múzeumi szektorban. A listán két duplázót is találhatunk, a Walker Art Centert és a Museum Analytics-ot. Előbbi a legjobb múzeumi weboldal és az innováció kategóriában diadalmaskodott, míg utóbbi a közönségdíjat és múzeumi szakma elismerését tudhatja magáénak. A kategóriacímek önmagukban nem mindig beszédesek, így a leírások alapján átírtam a címeket.

És hogy miért is ezek a legjobbak? Itt találunk indoklásokat is a díjazottakhoz, pontosabban arról, hogy mért is lettek jelölve.
--> komment

Hétvégi nagyvilági sokadalom

--> komment

Hétvégi hírmorzsák

(Forrás: MTI)
--> komment

Pénteki nagyvilági sokadalom

--> komment

Látogatás Pécsre

DSC_0107.JPGMárcius utolsó napján nem csak Szekszárdra látogattunk el, hanem a korábbi európai kulturális fővárosba, Pécsre is. Késő délután érkeztünk a városba , ezért sajnos nem tudtunk minden intézményt (például a Várostörténeti Múzeumot) megnézni, amit szerettünk volna. Két, a maga módján nagyon egyedi kiállításra azonban eljutottunk, a Szerecsen Patikamúzeumba, valamint a Mecseki Bányászati Múzeumba.

tovább »
--> komment

Miért zebra a moszkvai Design Múzeum?

Minden világváros büszkélkedhet egy designnak szentelt múzeummal, ami alól csak Moszkva volt kivétel. Egészen eddig! Többszöri nekirugaszkodás és füstbe ment terv után Alexandra Sankova, Nadezhda Bakuradze, Stepan Lukyanov és Valery Patkonen erőfeszítéseinek köszönhetően, az év elején a Moszkvai Design Múzeum megnyitotta kapuit. A múzeum különlegessége, hogy egy busz, ami Moszkva és a környező települések között ingázva bárhol és bármikor kiállítást varázsolhat az arra járók elé. Két köhintés között jegyzem meg, hogy volt nekünk többek között egy Nyugat buszunk, így az a hangzatos kijelentése, hogy "világpremier" és a "legelső" kicsit túlzás. A múzeumhoz tartozik egy állandó kiállító tér is, ami annyira állandó, hogy egy bombabiztos óvóhely, így a műtárgyak a lehető legbiztonságosabb helyen lehetnek kiállítva. Még egy atomrobbantást is túlélnek.


A múzeum arculatának megtervezésével a híres holland kreatív ügynökséget, a LAVA-t bízták meg. 

A hagyományos rögzített múzeum helyett a Moszkvai Design Múzeum egy utazó, pop-up múzeum. Egy mozgó atrakció. Ezért az arculatának is könnyen, a helyszínen előállítható elemekből kell állnia. A mintázat a régi moszkvai üvegmintázaton alapul.

Az vizuális megjelenés központi részét a geometrikus hálózaton kissakozható szimbólumok alkotják, amik egy igazi kaotikus arculatot eredményeznek. A minta sokszínűsége értékes dinamizmust ad a látványhoz, amire a honlapon a folyamatosan változó ikonokkal még jobban rájátszanak. A történelmi gyökerekkel rendelkező minta modern köntösben jelenik meg, amit azzal érnek el, hogy az egyes formák végtelen egyszerűek, szögletes elemekből épülnek fel, egy szigorú szabályrendszert követve. A nagyon fontos kontrasztot a fekete-fehér színek teremtik meg, ami egy szolid eleganciát is kölcsönöz az arculatnak, főleg akkor, amikor az egyes formákat kis csoportokban használják, kiragadva a káoszból, egy minimlista irányba tolva a stílust. A vékony, lineáris antikva betűtípust használó logotípia illik a designhoz, háttérbe húzódva engedi át a vizuális erőt a mintának.

tovább »
--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása