Muzgo

Szombati nagyvilági sokadalom

--> komment

Ki fizeti a jegyet?

Egy látványos infografika arról, hogy a mennyit fizet a látogató a múzeumba való belépésért és az ott tartozkódása tulajdonképpen mennyibe is kerül az intézménynek. A kép a 20 leghíresebb amerikai múzeum adatai alapján készült, így vajmi kevés vonatkoztatható a magyarországi helyzetre, és az látszik, hogy minden látogató ráfizetés. Azért felteszem a kérdést, vannak erre vonatkozó adatok a magyar múzeumokban?

--> komment

Szombati hírmorzsák

(Forrás: MTI)

--> komment

A múzeumnak meg kell halnia?

A cím alapján ez a cikk akár kultúrpolitikai kérdéseket is feszegethetne, de nem, most nem erről lesz szó. Sokkal inkább Björkről és a futurista nézetekről.
Na de kik is azok a futuristák és mi közük Björkhöz? Kicsoda egyáltalán Björk és hogy jön ő a múzeumokhoz? Mit keresnek itt a blogon? Vegyük szépen sorjában, és kiderül ki-mit keres itt, ráadásul egy cikkben.

tovább »
--> komment

TED: Lásd a világot egy műtárgyban

Ha van a történelemhez minimalista hozzáállás akkor ez biztosan az. El lehet mondani az emberiség történelmét 100 tárgyban?  Neil MacGregornak a British Múzeum igazgatójának sikerült. Az ő nevéhez kapcsolódik a híres "A History of the World in 100 Object" projekt, ami BBC Radio 4-en fut mint rádióadás, de már könyv formájában is megjelent, valamint egy website-ot is létrehoztak. Így nem csoda, hogy új kihívásokat keresett. El lehet mondani a Közel Kelet történelmét egyetlen egy tárgyat felhasználva?

Az alábbi zseniális TED videóban Neil bebizonyítja, hogy bizony lehetséges. A British Múzeumban őrzött úgynevezett Kürosz henger segítségével a Közel Kelet ókori történelméből 2600 évet mutat be egyetlen egy tárgy példáján keresztül, ami korokon átívelve is releváns tudott maradni. Hogyan lehetséges ez?

--> komment

Pénteki nagyvilági sokadalom

--> komment

Könyvbemutatón jártunk

Miért szeretjük a könyvbemutatókat? Sok okos ember beszél okosságokat, lehet ismerkedni hasonló érdeklődésűekkel, és néha még ennivalóval is várnak. Szerkesztőségünk ilyen rendezvényen vett részt: 2012. február 28-án mutatták be a nagyközönségnek Frazon Zsófia: Múzeum és kiállítás. Az újrarajzolás terei

Az idei telünk egy nagy havazással búcsúzott tőlünk kedden, mikor is a fenti eseményre igyekeztünk. Este 7 órai kezdettel hirdették meg az összejövetelt, időben is érkeztünk nagy szerencsénkre, mert pillanatok alatt elfogytak az üres székek a Nyitott Műhelyben. Mind a könyv szerzője csábította oda a könyv közönségét, mind a vitapartnerek.  Szokás egy-egy könyv kapcsán beszélgetni a bemutatott témáról, a tudomány mai állásáról, a fent vázolt okos emberek ezért is vannak elhívva. Kedden este különböző tudományok felől érkeztek a beszélgetőtársak, akik bemutatták a könyvet. Kritikai észrevételükre a szerző is válaszolt, hiszen (szép szóval) egy tudományos diskurzus is a célja ilyen jellegű összejövetelnek.

Elsőként Szoboszlai János a Magyar Képzőművészeti Egyetem művészettörténésze méltatta a művet. Generációs szempontot képvisel a Múzeum és kiállítás, hiszen szerzője még annak a nemzedéknek a tagja, akik nem végeztek muzeológiai képzést, autodidakta módon foglalkoztak a témával, a gyakorlatban tanulták meg ezt a szakmát. Ne csodálkozzunk ezen, hiszen csak az 1990-es években lesz úgynevezett C szak a muzeológia (választható volt az egyetemen belül, erre nem lehetett külön felvételizni). Ma Magyarországon csak az ELTE-BTK-n lehet muzeológiát tanulni (BA Történelem Muzeológia szakiránnyal és MA Történeti muzeológia – ez utóbbi szerkesztőségünk közösnevezője), valamint a Miskolci Egyetemenen BA Történelem Muzeológiai szakiránnyal. A Magyar Képzőművészeti Egyetem berkein belül nemrégen indult el a kurátor képzés (BA Képzőművészet- elmélet és MA Kortárs művészetelméleti és kurátori ismeretek). A magyarországi kurátor munka része a kiállítás alapötlete, az elképzelés, és rendezés. Tehát az interpretáció és kommunikáció együttesével foglalkoznak. A muzeológus főként a háttérmunkával, a  gyűjteménnyel, de remélem emlékeztek A muzeológus feladatai cikksorozatunkra! No de ez mind hogy is kapcsolódik Frazon Zsófia könyvéhez? Kötelező olvasmány lesz a fent említett szakokon! Így visszakanyarodtunk a generációs kérdéshez, tehát a mai egyetemisták, már olyan szerencsés helyzetben vannak, hogy magyarul (ráadásul magyar szerző tollából) olvashatnak múzeum-elméleti szakirodalmat! A Képzőművészet-elmélet Tanszék adjunktusa elmondta, hogy amellett, hogy a könyvben a társadalomra közvetlen ható paradigmák (tudományos elméletek) vannak rögzítve, több kiállítás elemzése, értelmezése segítséget nyújthat a hallgatók tanulmányaiban!

György Péter esztéta „példátlan, fontos szövegnek” nevezte a bemutatott könyvet. Hangsúlyozta, hogy nagyon nehéz dolog, eszméket adaptálni Magyarországra, különösen intézményekbe, amivel a szerző sikeresen megküzdött könyvében. Az ELTE-BTK Média és Kommunikációs Tanszékének egyetemi tanára hiányolja kis hazánkban a múzeumi önreflexiót. A magyar múzeumi rendszer nem ismeri az elméleti problémákat, „nem tudja, hogy ő maga is egy probléma”. De mit is jelent mindez? A 19. századi múzeumokat egy történeti narratívára fűzték fel, vagyis bemutatták a kezdeteket, napjainkat és jövőbeli jóslásokra is törekedtek. Nem utolsó sorban a középosztálybeli férfiaknak volt mindez elmesélve. Az ezredforduló és a 21. század új igényeket támasztott a múzeumokkal szemben, alkalmazkodniuk kell ezen intézményeknek, ha látogatóikat meg szeretnék tartani. Frazon Zsófia „praktizáló muzeológusként” is nap mint nap találkozik ezzel a problémával. György Péter kiemelte, hogy ez az első könyv magyar nyelven, amiben az elméleti kritika arról szól, amit a szerző is csinál.

A muzeológusi szakma részéről Erőss Nikolett vett részt a kerekasztal beszélgetésen, mint a Ludwig Múzeum kurátora. Tovább fűzte esztéta társa szavait: önreflexív muzeológia a szakmában sem ismert. Majd a tapasztalatait is elmesélte, amit bólogatva fogadott a közönség, a látogatók nem tudnak kiállítást olvasni. A kiállítás nem tanítja meg a látogatót arra, hogy hogyan is kell értelmezni azt, amit lát. A Múzeum és kiállítás kötet a muzeológusok segédeszközéül szolgálhat, hogyan rendezzenek kiállítást úgy, hogy a mai látogató igényeinek megfeleljen. Több tanulmány is szól arról manapság, hogy a múzeum és a kiállítás is a fogyasztás része lett, azaz a látogató nemcsak ismeretekhez szeretne jutni ezekben az intézményekben, hanem jól is akarja érezni magát. A kiállítás egésze látványt és élményt jelentsen számára. A 21. századi muzeológia ilyen kihívásokkal áll szemben, melyben szakmai segítség lehet ez a magyar kötet!

A kötet méltatói közül utolsóként szólalt fel Wessely Anna szociológus, akinek szintén vannak korábbi múzeumi szakmai tapasztalatai. Az ELTE-TÁTK Szociológiai Tanszékének docense a vitrin, bábu, makett fejezeteket emelte ki, amivel a kötet a muzeológusi kézikönyv címet is megérdemli. Kiállítást kritizálni könnyű, ha csak azt soroljuk fel, hogy mi a rossz, de a kiállítást értelmezni, megérteni már nem olyan egyszerű, ebben is példátlan a könyv. Frazon Zsófia munkájának az is a nagy előnye, hogy „lazán lép át az interdiszciplináris határokon”, vagyis játszi könnyedséggel használja a muzeológia, etnográfia (néprajz), antropológia, művészettörténet és az empirikus társtudományok legfrissebb kutatási eredményeit.

Az este moderátora Szíjártó Zsolt volt, aki a könyv születésénél is jelen volt. A kötet illusztrátora Sior képregényrajzoló volt, aki az alcímhez igazodva (Az újrarajzolás terei), valóban újrarajzolta tudásunkat a múzeumról, szellemes karikatúráival meghökkenti és elgondolkodtatja az olvasót. A szakmai vita alatt a közönség szeme láttára készült el 12 plakáttal, amit a szerencsések haza is vihettek. Szerkesztőségünk is megkaparintott néhányat belőlük, amiért itt szeretnénk köszönetet mondani!

Finta Laci mesterszakács ejtette ámulatba a résztvevőket ehető csodáival.

Ezek után ajánljuk-e a Múzeum és kiállítás elolvasását? Naná! Nemcsak a szakmának íródott, bár tudom, most erről érveltem többet. A kiállítás a múzeum retorikai eszköztárának egy szelete. Ha érteni szeretnéd mélyebben ezt a fajta kommunikációt, ne habozz az elolvasásában! Megtalálhatod a Gondolat kiadó termékei között, valamint a Néprajzi Múzeum boltjának polcain! Fogd és olvasd!

Villangó – Török Ivett

--> komment

Lebukott a csempész

(MTI) 650 többségében ókori érmét találtak egy bolgár férfi autójában elrejtve a röszkei határátkelőhelyen a pénzügyőrök - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Dél-alföldi Regionális Vám- és Pénzügyőri Főigazgatóságának sajtóreferense csütörtökön a helyszínen.

Némedi Varga Éva őrnagy elmondta: a pénzügyőröknek feltűnt a belépésre jelentkező férfi idegessége, ezért tételesen átvizsgálták a járművét, s az első lökhárító gyárilag kialakított üregéből összesen 650 darab, különböző korokból származó pénzérme, figura és ékszer került elő. A pénzügyőrök a több millió forint eszmei értéket képviselő szállítmányt lefoglalták, a bolgár férfi ellen pedig eljárás indult az adóbevételt nagyobb mértékben csökkentő költségvetési csalás bűntett elkövetésének a megalapozott gyanúja miatt.

Nagy Ádám muzeológus szerint a műtárgyak zöme az ókorból származik. A leletek között akadnak a görög városállamokban, Krisztus előtt háromszáz évvel vert érmék, a köztársaság és a császárkor idejéből származó római fizetőeszközök, bizánci pénzérmék, néhány a XII. században készült magyar és nyugat-európai ezüst dénár, több tucat XVII-XVIII. századi török akcse és egy XIX. századi kínai fémpénz is. Az ékszerek zöme gyűrű, a csempészett műtárgyak között van néhány apró – feltehetően használati tárgyak vagy bútorok díszítésére szolgáló – szobor is.

A csempészett tárgyak sorsáról a bíróság dönt majd. A határon korábban előkerült műtárgyak általában a hazai szakmúzeumokba kerültek, a pénzérmék a Magyar Nemzeti Múzeum éremtárába, a bélyegek és porcelánok az Iparművészeti Múzeumba – közölte Nagy Ádám. Hozzátette: a most előkerült 650 érme jó helyen lenne a szegedi Móra Ferenc Múzeumban, ahol a hazai vidéki múzeumok közül egyedüliként gazdag éremtár működik. 

--> komment

The Armory Show

The Armory Show New York egyik leghíresebb művészeti vására. Minden év márciusában kerül megrendezésre a Hudson folyó partján található Pier 92/94. Hogy mire is számíthatunk idén megtudhatjuk itt. Persze nem csak pár napig pezsdül fel a művészeti élet, hanem egy egész héten át a művészeté lesz a főszerep a Nagy Almában. Az Armory Show köré épült az Armory Week-re keresztelt hét, ami a legnagyobb művészeti vásár a városban, bár akad már kihívója a május elején megrendezésre kerülő Frieze New York esemény személyében. 

Na szóval Armory Week. Nem csak a Pier ad otthont kiállításnak, de március 7 és 11 között további eseményekre kerül sor például ADAA's The Art Show, Scope NY, New City Art Fair, Independent, Volta NY, Art's Not Fair és még egy csomó más kiállítás. Részletekbe menő leírást közöl az Artinfo.

A március 8 és 11 között megrendezésre kerülő The Armory Show főszereplője az egész hétnek. A showt először 1994-ben rendezték meg Gramercy International Art Fair néven egy hotelben, de a rendezvény hamar kinőtte magát és 1999-től, mint The Armory Show épült be a köztudatba és vált az egyik legnevesebb kortárs művészeti rendezvénnyé. De honnan a név? 1913-ben a nemzeti gárda fegyver raktárában rendezték meg a Modern Művészetek Nemzetközi kiállítását, ami Armory Show néven vonult be a történelembe. A legendás kiállításon 300 európai és amerikai művész 1250 festményét, szobrát és más műveit lehetett megtekinteni. De a magyar wikipedia többet tud erről mesélni, ami sokkal részletesebb, mint az angol változat.

--> komment

Tervezz nekem egy táskát, Leo!

Leonardo Da Vinci a divatdiktátor. 400 évvel azelőtt, hogy Louis Vuttonnak vagy Diornak eszébe jutott volna Da Vinci már megtervezte: Kézitáska. A firenzei Gherardini divatháznak köszönhetően el is készült.

Úgy tartja a legenda, hogy Gherardini család sarja volt az a nő, akit Da Vinci a Mona Lisa című képen megörőkített. Igaz-e vagy sem mindenképpen használ ez a történet egy ilyen magasra pozícionált divatmárkának. De nem csak Gherardini az egyetlen, aki fantáziát lát a mester műveinek támogatásában. A Louvreban március 29-én megnyitásra kerülő új Leonardo kiállítástSalvatore Ferragamo divatház támogaja. Az igazi atrakció persze a mester utolsó, 1510-ben félbehagyott Szent Anna harmadmagával című műve, amit megfelelő restauráló munkálatok után láthat a nagyközönség. 

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása