Carl Jacobsen születésének 170. évfordulója alkalmából kiállítás nyílt a koppenhágai Glyptotekában március 2-án. Jacobsen eddig szinte elfeledett gyűjteményéből 100 tárgy kerül a tárlatba, ami Buddhától a barokkig címet kapta és görög szobroktól kezdve, az Ázsiából származó Buddha szobron át egészen az itáliai reneszánsz és barokk művekig minden megjelenik.
Kevesen tudják, hogy Carl Jacobsen, aki híressé tette Dániát azáltal, hogy megfőzte az első Carlsberg sört, igazi műpártoló volt. Igazából annyira nem is meglepő, mert mikor elgondolkodtam azon, hogy melyik sörmárka arculatába passzolni bele egy múzeum támogatása, a Carlsberg mindig is az egyik első választásom lett volna. Eme új információ birtokában kicsit jobban áttanulmányozva a Carlsberg céget, igazán meglepő felfedezésre bukkantam. Az elég szembeötlő, hogy hangsúlyosan jelenik meg a brandben a kultúra támogatása és Jacobsen öröksége. Példál azt olvashatjuk, hogy az 1876-ban alapított Carlsberg Foundation fontos szerepet játszott a dán kultúra fejlődésében.
Through the Foundations, Carlsberg has played an important role in Danish science, arts, culture and society since 1876. Their support of ground-breaking research and internationally-significant works has also had worldwide benefits.
Aztán belefutottam ebbe a figyelemre méltó ténybe: 1878-ban a Carlsberg Foundation újította fel Skandinávia legnagyobb reneszánsz kastélyát, a Frederiksborg kastélyt, amit 1851-ben egy tűzvész teljesen elpuszított. A felújított kastélyban a Dán Nemzeti Múzeum Kapott helyet. Az új kedvenc söröm a Carlsberg.
New Orleansban megnyitotta a kapuit a II. Világháború múzeuma. Azért itt, mert ebben a városban gyártotta Andrew Higgins a D nap partraszálló hajóit. Az épület különlegessége, hogy pavilon stratégiával épült, ami lehetővé teszi, hogy egyes részeit egymás után külön adják át, vagyis megvalósítsanak egy úgynevezett "phasing" rendszert, ami gazdasági és szervezési rugalmasságot jelent.
Így fog kinézni ha kész lesz az épület:
És, ami eddig megvalósult: 4D színház, rendezvény csarnok, és az adminisztráció irodái. Látni lehet, hogy az átadott részek teljesen felszereltek és a látogatók fogadására készek.
Juhos Janka iparművész nyerte a szekszárdi Víz'P'Art Közalapítvány egyéves ösztöndíját. Az alapítvány elsőként ítélte oda a támogatást, amelyre tíz hivatásos alkotó, festőművészek, keramikusok, iparművészek pályáztak. Juhos Janka, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatója ötvösmunkáival nyerte el az ösztöndíjat. A programban 35 évnél fiatalabb tolna megyei művészek vehetnek részt, a nyertesnek pedig két éven belül kiállításon kell bemutatnia alkotásait. - mondta el Rühl Gabriella kuratóriumi tag az MTI-nek.
Képregénypályázatot hirdet a Miskolci Galéria és a Műút irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat. Hivatásos és autodidakta alkotók, alkotópárok és alkotócsoportok munkáit várják korhatár nélkül, szabadon választott témában, és technikai kivitelezésben . Pályázni papíralapon, digitálisan vagy képregénykönyvek benyújtásával lehet. A leadási határidő április 24. A zsűri által legjobbnak ítélt alkotásokból májusban kiállítás nyílik a Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum Kondor- termében a Műút-hetek elnevezésű kiállítás- és rendezvénysorozat keretében. A digitális munkákat a galéria ZOOM video termében fogják bemutatni az érdeklődőknek.
Bernáth/Y Sándorra emlékeznek holnap este 7-től az A38-as hajón. A január 13-án elhunyt festő, tervezőgrafikus, a Bizottság együttes alapító tagja, emlékére Y címmel kiállítás nyílik életművéből a rendezvényhajó galériájában Y címmel, valamint YntermemorY címmel "konferenciaszeánszot" tartanak ugyanott performansszal és zenével. Bővebb információk itt.
Megyik János: A kép tere címmel nyílik meg a Ludwig Múzeum új időszaki kiállítása március 8-án. A megnyitó 19.00-tól lesz a Művészetek Palotája Üvegtermében. A művész munkáiban a festészet a szobrászat és az építészet összefonódásait és határait vizsgálta. Az életmű-kiállítás azt a kérdést helyezi a középpontba, hogy Megyik János világában hogyan valósul meg a táblakép mint térbeli modell és mint háromdimenziós tárgy.
Mostanában sok árverésről esett szó nálunk a blogon - most górcső alatt az aukciós ház! Anyagi gondok vannak a Sotheby's-nél? Kisebb tőzsdeelemzés olvasható az ArtsJournalon.
Kiakadni azon, hogy a művészet az egyéni ízlésen alapul, annak nincs sok értelme. Kiakadni azon, hogy az aukción esetleg nem annyit kapsz, mint amennyit szeretnél szintén értelmetlen. Lord Coleridge-nak mégis sikerült felháborodnia azon, hogy a szerinte minimum 500 000 fontot érő ritka Tudor kori ékszere csak a töredékét éri a Sotheby's szakértője szerint. A lord jogorvoslatot várva a bíróságon 415 000 fontra perelte be a neves aukciós házat, amit sikeresen elvesztett, így a perköltséget is ki kell fizetnie, ami 1 millió fontra rúg. A tanulság, amit le lehet vonni a történetből az Economist szerzője szerint az, hogy nem árt több véleményt is meghallgatni, valamint a szakértők szerepe az, hogy közelítse a tulajdonos szerepét a valósághoz.
Az Economist negatív hangvételű kritikája a MoMA "Foreclosed: Rehousing the American Dream" című építészeti kiállításáról, amit az amerikai külvárosok urbanisztikai megoldásainek szenteltek.
Christian Doir divatház legújabb kollekcióját a Rodin Múzeum kertjében mutatta be, amit már az új designer Bill Gaytten tervezett, miután John Gallianot kirúgták.
Létezik olyan agilis, absztrakt programnyelv, amit a bölcsész agyak is fel tudnak fogni? Mindig kétkedve fogadjuk ezeket a híreket, de ennek a kódnak megértéséhez egyáltalán nem kell Neonak lenni. A kérdés az, hogy ez mennyire megy a használhatóság rovására.
Az orosz származású üzletasszony Janna Bullock kiállítása nyílt meg “Allegories & Experiences" címmel New Yorkban, pont egy napon az orosz elnökválasztással. A tárlat Vladimir Putyin autoriter kormányzását kritizálja, aki tegnap a választók 63%-át szerezte meg.
LED lámpa és csak 2 wattot fogyaszt egyetlen darab.
Tudtad, hogy chicagói Field Museum rendelkezik a legnagyobb űrszemét gyűjteménnyel, amiből 2003 és 2006 között kiállítást is rendezett? És azt, hogy United States Space Surveillance Network (USSSN) feladata, hogy a Föld körül keringő tárgyakat katalogizálja és figyelje? A tárgyak nagy részét a régi műholdak darabkái alkotják, de igazi kincsekre is lehet benne bukkani, úgy mint Ed White termál kesztyűje, Heidemarie Stefanyshyn-Piper elveszett szerszámos ládája vagy Jim Lov fogkeféje. További infók erre.
EvokeOne nevű művészeket tömörítő csoportosulás megjelentette 27. Nostalgia nevű virtuális tárlatát.
A közigazgatási hivatal folyosóján hevernek Kr.e. 5. századra datált riacei bronzszobrok Rómában! A Corriere della Sera című olasz lap eredt a műkincsek nyomába, és találták meg őket a számukra elég méltatlan helyen. Az 1972-ben a calabriai Riace partjainál feltárt szobrokat restaurálás után Reggio Calabria múzeumában állították ki, de három éve már nem láthatta őket a nagyközönség. Egy külön múzeumot kívántak létrehozni nekik Magna Grecia néven, és bár a projektnek idén márciusban kellett volna befejeződnie, az építkezés még el sem kezdődött, a műtárgyak pedig a folyosón hevernek! (MTI)
A 16. század óta először hagyta most el Tiziano Krisztus megkeresztelése című képe a Capitoliumi Múzeumot. Az apropó pedig az, hogy helyreállítási munkák után megnyitották a látogatók előtt a sienai dóm kriptáját. Az itáliai reneszánsz egyik jelképének tartott sienai székesegyház altemplomát 1999-ben fedezték fel a főoltár restaurálásakor. Falán 12. századi freskók őrződtek meg jó állapotban, amik az Ó- és az Újtestamentum jeleneteit ábrázolják, köztük Krisztus megkeresztelését is. (MTI)
8 millió porcelán napraforgó magot vásárolt a Tate! Ez azonban nem a teljes kollekció - még tízszer ennyi van belőlük. A szotyik Aj Vej Vej kínai művész alkotásai, amiket darabonként kézzel festettek és formáztak. A múzeum az Art Fund nevű szervezet anyagi segítségével tett szert a nyolcmillió szotyolára, de a vételárat nem hozta nyilvánosságra. A Sotheby's egy tavalyi aukcióján hasonló mennyiségű porcelán mag 350 ezer fontért kelt el. (MTI)
Március 1-jén a csütörtökön ismét megrendezésre került a Megyei Múzeumok Igazgatóságainak Szövetsége konferencia. Az előadásokat a Vármegyeház dísztermének bársonyszékeiből hallgathatta végig a nagyérdemű. Még mielőtt túl késő lenne és már mindenki azt mondaná, hogy so last year, gyorsan összefoglaljuk miről is maradt le az, aki nem látogatott el. Számomra a statisztikáról szóló előadás volt a legérdekesebb, mert szeretek a számokkal játszani és rögtön elkezdett pörögni az agyam designer fele, hogy milyen jó infographicákat lehetne ezekből alkotni.
Mi alapján készítsen egy kis, helyi, közösségi múzeum kiállítást? Mi fogja bevonzani oda a látogatókat? Egyáltalán az érdeklődők milyen széles társadalmi körére számíthatnak? Hogy tud széles rétegeket megszólítani? - égető kérdések ezek szinte minden intézménynél.
Az egyik megoldási utat kínálja a santa cruz-beli The Museum of Art and History at the McPherson Center. "Olyan sokszínű közösséget, elkötelezett tagokat és látogatókat képzelünk el, akik növekvő érdeklődéssel, tudással és szenvedéllyel viseltetnek a kortárs művészet és a helytörténet iránt. Ez egy izgalmas elképzelés, de azt is tudjuk, hogy ez csak akkor jó, ha képesek vagyunk rá, hogy megvalósítsuk. Azzal is tisztában vagyunk, hogy sokan Santa Cruz-ban nincsenek rendszeres kapcsolatban a múzeummal. Célunk azonban az, hogy kemény munkával új résztvevőket nyerjünk meg. Ehhez azonban az Önök segítségére is szükségünk van! Ezentúl minden új kísérletünket, tárlatunkat, rendezvényünket közösségi kollaboránsokkal együtt valósítjuk meg, és keressük a módot arra, hogy minél többeket belevonjunk ezekbe a tevékenységekbe." - írja magáról az intézmény a honlapján.
A blogjukon pedig már arról értesülhet az olvasó, hogy egy "kiállítás-filozófiát" fogalmaztak meg, melynek lényegét az előbbi idézet szintén jól tükrözi. Nemcsak a művészeket, kutatókat, történészeket, gyűjtőket hívják meg egy közös munkára, hanem az átlagembert is igyekeznek bevonni mindebbe, és ily módon gyarapítsák az ismereteiket vagy éppen felhasználják azokat és hogy élvezetesebbé tegyék a múzeumban eltöltött időt!
Európa kulturális fővárosa 2012-ben Maribor és Guimaraes. A szlovén városban szerdától magyar kiállítás nyílik Hidak-Korok-Budapest címmel. A tárlat Pest-Buda történetét dolgozza fel korabeli fotók segítségével a Duna-hidakon keresztül. A tablókra került fényképek javarészt a Budapesti Történeti Múzeumhoz tartozó Kiscelli Múzeum anyagából kerültek ki. A 80-100 kép - korabeli metszet, rajz, dokumentum és művészi fotó - tizenöt csoportra oszlik korszakok szerint. Minden egységnek egy-egy híd vagy a híddal jól összekapcsolható kép az emblémája, emellé a korszakot jól jellemző egyéb fotó, festmény vagy metszet társul - ismertette az anyagot Gergály Krisztina, a tárlatot szervező Hungarofest munkatársa.
Március 10-én kezdődik a nők éve eseménysorozat Gödöllőn, ahogy erről már mi is beszámoltunk a blogon. A piros bugyelláris - Blaha Lujza Gödöllőn című tárlat lesz a nyitókiállítás. Kerényiné Bakonyi Eszter muzeológus érdekes, különleges anyagot állított össze, melyben a festményeken, fényképeken és színházi plakátokon kívül a színésznő több, a Budapesti Történeti Múzeum Blaha-hagyatékából származó személyes tárgyát is megnézhetik az érdeklődők.Kiállítják a művésznő eredeti ruháját, de egy makettnek köszönhetően megelevenedik az egykori Nemzeti Színház és az egyik színpadképet is felépítik. A tárlat különlegessége lesz A nagymama című, 1916-ban bemutatott film megmaradt, mindössze néhány perces részletének bemutatása, aminek segítségével a látogatók is élvezhetik majd Blaha Lujza játékát - mutatott rá Péterfi Csaba, a gödöllői polgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója az MTI-nek.
Újabb kiállítással, sőt egész tárlatsorozattal ünnepli 60. születésnapját az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet. A színházi látványvilág sokféleségét igyekeznek bemutatni a tervezők megvalósult és meg nem valósult munkáin keresztül. Túl az alkotói pályák előtti tisztelgésen, a tervezői műhelyekbe való bepillantással egy újabb kulcsot kaphatunk az előadások jobb megértéséhez. A Vendégségben a Színházcímű sorozat elsőként Olekszandr Bilozub díszlet- és jelmeztervező kamaratárlatát mutatja be március 5-től.
3000 éve a kórházi várólistán. CT vizsgálatnak vetették alá a debreceni Déri Múzeumidőszámítás előtti 11. századból származó női időszámítás előtt 6-7. századból származó férfi óegyiptomi múmiáit. Bágyi Péter osztályvezető főorvos elmondta: a vizsgálattal következtetni tudnak a csontszerkezetre, a volt légyrészek átalakulására, az esetleges betegségekre vagy a halál okára, de arcrekonstrukciót is készíthetnek. A két múmiát Ferenc Ferdinánd, az Osztrák-Magyar Monarchia trónörököse kapta ajándékba 1892 és 1893 között megtett világkörüli útja egyiptomi állomásán. A múmiákat és szarkofágokat 1918-ban egy aukción vásárolta meg Déri Frigyes, a debreceni múzeum alapítója.
Blogot sokan szeretnek írni, és sokféle témában sokféle megközelítéssel szemlélik az emberek a világot. Így a múzeumok is szóba kerülnek szerte a nagyvilágban. Az ExhibiTricks - A Museum/Exhibit/Design Blog is egy ezek közül, amely a kiállításokkal, azok felépítésével, designjával foglalkozik. Itt akadtunk rá egy cikkre, mely a tárlatok színével és ezzel együtt dinamikájával foglalkozik.
Két sok helyen alkalmazott módszerre irányítja a figyelmet. Többnyire a galériákhoz és a modern művészetet bemutató intézményekhez kapcsolva a "pure white box" (kb: tiszta fehér doboz) típusról beszél. A hideg, "tiszta" fehér környezetben bemutatott tárgyak lineárisan fel vannak fűzve, semmi dinamika a falszínekkel. A másik típusra a gyerekeivel a new york-i History Museumban tett látogatást hozza fel példának a szerző, Paul Orselli. - A gyerekek csak ennyit mondta róla: egy rakás régi barna dolog. A "barna" és a "régi" vizuális ismétlődését sem üdvözli a blogger különösebben.
A bejegyzése persze teljesen szubjektív, egy elgondolkodtató kérdést azonban feltesz olvasóinak! Hogy segítik a kiállítótér színei a megismerést és hogy teheti egy jól megkomponált design még összetettebb élménnyé a tárlatot?
Nektek mi a véleményetek? Mennyire fontosak a színek?
És mi történik a képen? Egyrészt prezentálva látjuk a MOMA egyik kiállításán a "pure white box" elképzelést, másrészról pedig a Mr. Orselli mások társaságában épp egy kiállított tárgyat fog meg, cérnakesztyű nélkül! Ő maga üdvözítette ezt a lehetőséget, műtárgyvédelmi szempontból azonban ez nem éppen a legjobb megoldás, hogy a tárgyat közelebb vigyük a látogatóhoz. Ki ne érezne késztetést egyszer-egyszer, hogy megérintsen egy római kori szobrot, csak hogy egy példát említsek. Kell ebben engedniük a múzeumnak, és kitörölniük a "Hozzányúlni tilos!" felszólítást a szótárukból?
MC Hammer You can't touch this című számának refrénje igazi himnusza lehetne az oldschool múzeumi szemléletnek, vagyis a mindent a szemnek, de semmit a kéznek mantrának. Azonban vannak olyanok, akik nem látnak, így például a festményeket esélyük sincsen élvezni. Nagyon sok múzeum gondol a gyengénlátó vagy vak látogatóira, mint például a Magyar Nemzeti Galéria, ahol a kiállított szobrok közül a vakok sokat megtapogathatnak. Értelemszerűen a festmények ilyen szempontból még problémásak, mert az egész felület sík.
Roy Nachum, egy izraeli vizuális művész és festő gondolkodott el azon, hogy hogyan lehetne segíteni azon, hogy a vakok a vizuális műveket is megtapasztalhassák. Roy hiperrealisztikus, fantázia témájú képeinek a felületére Braille-írásjeleket rakott és így született meg a Blind sorozat, ami most New York egyik galériájában látható. Most már csak arra vagyok kiváncsi, hogy tulajdonképpen miket is írt rá a festményekre? A művész weboldalát böngészve erre a kérdésre is választ kapunk.
A 2011. október 20-án kiadott kormányhatározat (1353/2011. X. 20.) a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum „egyesítéséhez szükséges személyi és szervezeti intézkedések megtételére” a 2012. február 29-i dátumot jelölte ki. A határozat indoklást nem tartalmazott, hatálya pedig az előkészítésre terjed ki és nem rendeli el e dátumot követően a Magyar Nemzeti Galéria tényleges megszűnését, ahogyan nem rendelkezik további működésének feltételeiről és körülményeiről sem. Ez a határidő most előre láthatóan csúszni fog, mivel a Nemzeti Galéria jelentős adósságállománnyal rendelkezik.