Muzgo

Csütörtöki nagyvilági sokadalom

--> komment

A kiállításrendezés nem habos torta

A Kommunizmus Múzeuma

Mielőtt belevágnánk a Kommunizmus Múzeumának ízekre szedésébe, kezdetnek annyit jegyeznénk meg, hogy magával a névvel két probléma van: a kommunizmus és a múzeum szó, a névelő stimmel. A magánalapítású intézmény születése felett Glenn Spicker üzeltember és az őt segítő Jana Kappelerová dokumentumfilm-készítő bábáskodott bő egy évtizeddel ezelőtt. Nem ellenőrzött források szerint a kiállítási tárgyak javát bolhapiacokon, szuvenírboltokban szerezték be.

Érkezés és az első benyomások: above the Mcdonald’s, next to the casino

A Prága belvárosában található múzeum nem éppen stílusosan, de az alapító – aki maga is étteremlánc- és kocsmahálózat-tulajdonos – gondolatrendszerébe szervesen beilleszkedve valóban a gyorsétterem felett, egy kaszinóval közös emeleten lelhető fel. Az előtér – ami egyben a múzeumshop, a pénztár és az információ – vidéki múzeumokra emlékeztető családias légkörében még a prágai hóesésben megáztatott kesztyűnket is nyugodt szívvel hagyjuk a radiátoron száradni. Az orrunkat megcsapó nem túl kellemes illat a mellékhelységből árad és valljuk be, nem túl vendégcsalogató, de nem veszi el a kedvünket. Úgy tűnik, a mellettünk haladó amerikai turistáknak az étvágyát sem, hiszen csokis kekszüket bátran végigmajszolják a tárlaton. Igaz, el lehet tölteni annyi időt a múzeumban, hogy a látogató megéhezzen. Ezalatt a meglepően hosszú nyitvatartási időre célzok, ami reggel 9-től este 9-ig tart. De az egy szinttel alattunk lévő gyorsétteremig csak ki lehetne bírni… Az állandó kiállítás – számomra kissé hatásvadász – címe „A Kommunizmus Álmai, Valósága és Rémálmai” Emlékeztető a múlt politikai rendszerére Csehszlovákiában. A tárlat meglepő módon két motorbiciklivel kezdődik. Felmerül a kérdés, hogy vajon az első kiállítási tárgyakkal van dolgunk, vagy a portás talált éppen itt parkolóhelyet járművének. Se felirat, se eligazítás ez ügyben. Mindenesetre előbbi tűnik valószínűleg, ugyanis a motorbicikli visszatérő elem. Ezen túltéve magunkat keressük a koncepciót, de egyelőre nem találjuk. Segélykiáltóan belepillantunk tehát a kiállítás szórólapjába, amelyen egy térkép igazít el.

A kiállítás szerkezete: az álomfejtők is zavarba jönnének

Eszerint a marxi és lenini kezdetektől indulunk, majd a tárlat három nagy egységre tagolódik: álom, valóság, rémálom, melyek további tematikus résztémákra bomlanak, így politika, gazdaság, ipar, kultúra, sport, mindennapi élet stb. Majd a személyi kultusz és a bársonyos forradalom „terei” következnek. A készítők elképzelése szerint a kommunisták víziója a növekedésről, gyarapodásról, fejlődésről szólt. Ezt a nehézipari és technikai felfutás, a sztahanovista munkaverseny, az ideológiai monopóliumra alapuló oktatás és a szocialista realista művészet jeleníti meg. Ezzel szemben a valóság ennek szöges ellentétje: a hiány, a szegénység, illetve az üres polcok a boltban. Ezt tetőzte a rémálom, azaz a terror, az államrendőrség és a koncepciós perek. A kommunista párt démonizálása és minden felelősség rá hárítása meglehetősen leegyszerűsítő történelemszemléletről árulkodik. Emellett a kiragadott témák nincsenek kontextusba helyezve, úgy tűnik, amilyen tárgy éppen kéznél volt, azt kiállították. Ezáltal a kiállítótér inkább egy néhány történelmi tablóval megspékelt, tárgyfeliratok nélküli látványraktárra hasonlít. E filozofálgatás közben furcsa hanghatások ütik meg a fülünket. A második terem rakétájából kilövést imitáló, süvítő hang tör diszkréten elő. A többi teremben még egy-két hasonlóval, valamint egy vetítőgéppel is találkozhatunk. Ugyanakkor a 2001-ben megnyílt kiállításban egy számítógép, egy interaktív eszköz sincs, amely háttérinformációkkal, adalékokkal szolgálna. Pedig megérte volna csökkenteni az egy négyzetméterre jutó Lenin relikviák számát egy-egy multimédiás berendezés kedvéért.

Tárgyak: van itt minden, mint a jó bazárban

A kiállítás zsúfolásig telített mindenféle tárgyakkal a fentebb említett rendezési elv szerint csoportosítva, gyakran enteriőr-szerű megjelenítésben. Igaz a jó öreg mondás: a kevesebb néha több. Megdöbbentő pillanatképek következnek a teljesség igénye nélkül. Egy négyzetméteren ruhafogas, kerékpár, fotel, motor és könyvespolc. Nem hiszem, hogy egy átlagos család ilyen lakásban élt volna. Van, ahol azonban a másik véglet érvényesül: a prágai építkezésekről beszámoló tablósor között a tárgyi illusztrációt egy magányosan árvuló talicska jelenti mindösszesen. Néhány multifunkciós darab is van: az élelmiszerbolt polcain a hiánygazdálkodást szemléltető konzerves dobozok hátoldalán három plakát mellett maga Gustav Husak portréja is megpihen. Érthetetlen volt a radiátorra helyezett televízió, vagy éppen a telefonkészülék nélküli telefonfülke látványa, de a kommunista plakátok mellé tett művirágon is könnyen megakadt az ember szeme. Ha a rendezők öniróniának szánták, akkor könnyedén kacaghatunk rajta, de ha az esztétikai élmény növelését célozták meg vele, akkor nem is tudom, mit mondjak… Mint ahogyan arra sem, miért forgatták el 45 fokban a legfontosabb szovjet szimbólumot. A kalapácsot nyelére állítva volt egyszerűbb elhelyezni, az biztos, mint ahogy az űrhajósnak beöltöztetett babával is úgy kellett a legkevesebbet vesződni, ha nemes egyszerűséggel nekidöntötték a falnak. Nem is tettek másképp. A kiállításra egészén jellemző, hogy mindenhol szobrok vannak: kicsik, nagyok, teljes alakosak, mellszobrok, portrék, megmintázva politikusokat, munkásokat, katonákat. E tobzódás a korszak művészetet bemutató egységnél indokolt, ha ezzel a megalomániás reprezentációra szeretnének utalni. Na, de mi indokolta, hogy minden sarokba tegyenek egy-egy alkotást?

Látvány, feliratok: amikor a nyomtatóból kifogyott a festék

A múzeum látványvilága igen csak egyszerű. A vitrinek sötétek, a feliratok kilógnak az aktív síkból, azokat – a plakátokkal egyetemben – akár közvetlen a plafon alatt, vagy éppen térdmagasságban is nyugodt szívvel helyezték el. De ha már a lábunk felé tekingetünk, nézzük meg azt is, mi van alatta: a kopott parkettát bordó – egykor feltehetően vörös színben pompázó – futószőnyeg borítja, amely nemcsak a külföldi bakancstalpak nyomásától, hanem a beléragadt rágógumiktól is már kellőképpen megkeményedett. A történelmi eseményeket bemutató tablók elhanyagoltan sorakoznak a falakon, a rájuk nyomtatott szöveg néha eltűnik, majd utólag ragasztott sajtpapírokon folytatódik. Ha pedig közben rontottunk el valamit, sebaj: a töltőtoll és, cellux mindent megold. A kiállításon elsősorban nem a helybéliek fordulnak meg. Pozitívum, hogy a külföldi látogatókat hatnyelvű feliratokkal várják. Ám az összefoglaló paneleken kívül egyéb olvasnivalójuk nekik sem akad, hiszen a tárgyfeliratok és szobrok száma fordítottan arányos.

Mindezek után miért nézzük meg mégis?

Amikor a kiállítás megálmodójától megkérdezték, miért hozott létre múzeumot a kommunizmusnak, azt felelte, azért, mert még ilyen nincs. Nos, mi ne ezért nézzük meg a tárlatot, hanem azért, mert ahhoz megfelelő, hogy a cseh történelem szűk félévszázadába valamennyire betekintést nyerjünk, komplex képet nem kapunk, de egy-egy jellemző tárgy, dokumentum szemünk elé kerül és néhány érdekes információval is gazdagodhatunk az aranyváros szocialista éveiről. Már ebből is látszik, nem érdemes egy történeti kiállítás szempontrendszere szerint elemezni a Kommunizmus Múzeumának tárlatát, cikkünkben ezért inkább a látogatói élményre próbáltunk koncentrálni. Összességében a kiállítás elsősorban az érzelmekre kíván hatni, benyomásokat kelteni, amelyekkel teletömve magát a látogató, ha korrekt történeti áttekintést nem is, de a számos utcasarkon fellelhető szuvenírboltban való vásárláshoz minden bizonnyal kedvet kaphat. A szocialista tömbbéli múltban a csehek jóval nagyobb üzleti lehetőséget látnak, mint mi, s ezt igyekszenek maradéktalanul kiaknázni. A múzeumshop is bővelkedik ötletekben. Némelyik valóban jópofa, bár ez már tényleg ízlés dolga. Összességében a múzeumi emlékezetkultúra nem elsiratja az elmúlt rendszert, sokkal inkább fricskát mutat annak.

„A Kommunizmus Álmai, Valósága és Rémálmai” Emlékeztető a múlt politikai rendszerére Csehszlovákiában.

Communism- the Dream, the Reality, and the Nightmare

A Kommunizmus Múzeuma, Prága 

Huhák Heléna

--> komment

Szerdai hírmorzsák

(Forrás: MTI)

--> komment

Szerdai nagyvilági sokadalom

--> komment

A muzeológus alapfeladatai - Közművelődés

Újra kedd van, és ha kedd, akkor egy újabb Kulisszatitokról rántjuk le a leplet! Háromrészes, alapfeladatokat ismertető cikksorozatunkban most az utolsó feladatkörrel, a közművelődéssel ismerkedhettek meg kedves Olvasóink!

Ha egy kívülálló azt a szót hallja, hogy közművelődés, talán nem is gondol arra, hogy mennyi mindent foglal magában. Ez a feladat talán a legpublikusabb mindközül, hiszen minden formája kapcsolódik társadalmi és tudományos körökhöz. Ám az, hogy ez milyen csatornákon át valósul meg, függ a befogadó közegtől és a témától is. Gondoljunk csak arra, hogy egy kiállítás kapcsán lehet tudományos konferenciát tartani a szakmabelieknek és múzeumpedagógiai programot szervezni az iskoláskorú látogatónak és családoknak. Ez a példa is azt mutatja, hogy a tárgyakban rejlő információkat minden réteg számára elérhetővé kell tenni, hiszen ez mindenkinek állampolgári joga.

De mit is takar a közművelődés kifejezés?

Erre van egy rövidebb és egy bővebb válasz is. Röviden úgy lehetne megfogalmazni, hogy múzeumi források közlése. Hát ez így nem mond valami sokat, úgyhogy elengedhetetlen, hogy a bővebb választ is megosszam Veletek! A múzeumok közművelődési tevékenysége nem más, mint a tárgyi anyagokban rejlő információk átadása a közönségnek, igazodva az adott csoport korához, képzettségéhez és érdeklődési köréhez. Ennek megfelelően különböző programokat és rendezvényeket szervezhetnek, úgy, mint múzeumpedagógiai foglalkozások, vetélkedők, konferenciák, ezen kívül a múzeumi menedzsment és PR is ide tartozik. Ám mielőtt ezekről kicsit részletesebben is beszélnénk, a legfontosabb közzétételi móddal kell, hogy megismertesselek Titeket, amely nem más, mint maga a kiállítás.

A múzeumok tárlatai, legyenek azok időszakiak vagy állandóak, az elsőszámú közzétételi módok. Az adott gyűjtemények darabjait nem is lehetne jobban megismertetni a látogatókkal. A közönség teljes fizikai valójában láthatja a tárgyi emlékeket és a különböző installációk és feliratok segítségével a kiállítások túlmutatnak a puszta bemutatáson, a kiállított anyag szinte megszólal a látogatóknak. Kívülállók számára talán nem is elképzelhető, hogy milyen hosszú tervező- és alkotómunka előzi meg egy-egy kiállítás megnyitóját – ahogy talán az sem, hogy még azután mennyi feladat vár a muzeológusokra. A kiállítások ezután nemcsak várják a nézőket, de különböző programoknak is helyet adnak, amelyek még érdekesebbé teszik az adott helyszíneket kicsiknek és nagyoknak egyaránt.

Miután megszületik egy tárlat és a közönség betölti az eddig csak tárgyakkal berendezett termeket, gyakran találkozhatunk kisebb csoportokkal is, melyek élén egy igen felkészült vezető kalauzolja az embereket, megosztva velük az egyes darabok történetét és fontosságát is (hogy miért is kerültek ide pont ezek a tárgyak!). Ők a tárlatvezetők, akik igen fontos, közönségkapcsolati és ezáltal közművelődési munkát végeznek. A vezetők lehetnek gyakornokok, ám néha, ha a látogatók fontosabb személyek (tudományos körök tagjai, szakemberek) a kiállítás rendezője is vezethet csoportokat.

Fontos megjegyezni, hogy a múzeumba járás nemcsak kulturális szabadidős tevékenység, hanem oktatási célokat is szolgálhat. Éppen ezért gyakori, hogy bizonyos termek gyerekzsivajtól és énekléstől hangosak. Ezeket a hangokat nem csupán jókedvű gyerekek keltik maguktól, hanem egy múzeumi dolgozó lelkes munkája gyümölcsét lehet ilyenkor hallani. A múzeumpedagógiai programok manapság a múzeumok egyik legfontosabb eseményei, hiszen rengeteg iskolás csoport látogat el az egyes intézményekbe, hogy 1-1,5 órában játszva tanulhasson a különböző korokról vagy témakörökről. A különböző korosztályoknak különböző szintű tudást adnak át a szakemberek, ügyelve az adott korcsoport befogadóképességére és az adott tantervekre.

Tárlatvezetések és múzeumpedagógiai, illetve családi programok, talán ezeket lehetne kiemelni a nagyközönség számára rendezett események közül. Ám van, hogy a célközönség szűkebb körű és érdeklődése sokkal specifikusabb. Az ő számukra szoktak szervezni konferenciákat és tudományos vitákat, amelyek lehetnek zártak, illetve mindenki számára nyilvánosak is.

Alaposan körbejártuk a kiállításhoz kapcsolódó különféle programokat. Ám egy dologról még nem beszéltünk. Hogyan is szerezhetnek tudomást a kultúrára vágyó állampolgárok a múzeum kiállításairól és programjairól? A PR és menedzsment feladatainak ellátására alkalmaznak a múzeumok szakembereket, akik megszervezik a különböző kapcsolatokat és létrehozzák azokat a hirdetéseket és üzeneteket, melyek nyomán felhívhatják a figyelmet az éppen aktuális eseményekre és rendezvényekre. Komoly és felelősségteljes munka ez is, hiszen a látogatók értesítése az egyik legfontosabb közművelődési tevékenység.

A muzeológus három alapfeladata, erről szólt háromrészes cikksorozatunk. Bemutattuk a gyűjtés, a tudományos feldolgozás és a közművelődés feladatait, amelyek ellátása azonban nem sikerülhetne a múzeum többi munkatársának segítsége nélkül. Tanulmányaink során is gyakran halljuk, hogy „egy jó muzeológus ellátja mind a három alapfeladatot”. Ez persze hazai vonatkozásban igaz, hiszen más országokban különválasztották az egyes feladatköröket és azokat más-más szakemberek végzik. Erről már olvashattatok a Jóbarátokról szóló írásunkban és bemutatkozó cikkünkben is kicsit részletesebben.

Megismerhettétek a muzeológusok munkáját és bepillanthattatok a múzeumok kulisszái mögé, amelyek persze még tartogatnak érdekes és olykor meglepő dolgokat is. Mára azonban ismét zárulnak a kulisszák, ám legközelebb ismét egy érdekes témával ismerkedhettek majd meg, amikor is a raktárakról lesz szó!

Kovács Bernadett

--> komment

"Tudósok vagyunk, nem kincsvadászok!" - A múmia

Amikor az amerikai Universal Studios-nál az 1990-es évek elején elhatározták, hogy feldolgoznak egy 1932-es, egykor hatalmas sikert arató filmet, A múmiát, még egy alacsony költségvetésű horrorfilmben gondolkodtak, melynek főszereplője egy múzeum igazgatója lett volna, aki múmiákat akar feltámasztani. Izgalmas gondolat, így talán többet láthattunk volna a kairói múzeumból, ám az ötletet végül elvetették, a remake pedig az eredetihez képest egy kevésbé borzongató kalandfilm lett, mely Stephen Sommers rendezésében 1999-ben került a mozikba.

Az 1923-ban kezdődő történet hol máshol is játszódhatna, mint Egyiptomban. Egy kissé kétbalkezes angol könyvtárosnő és hobbi-egyiptológus, Evelyn Carnahan (Rachel Weisz) - aki nem mellesleg a kairói Egyiptomi Régiségek Múzeumának könyvtárában dolgozik - és bátyja, Jonathan (John Hannah) egy nemrég felbukkant térkép alapján az eltűnt Hamunaptrát, a Holtak Városát keresik. Evelyn felfedezést remél, Jonathan inkább kincseket. Az úton segítségükre van egy Indiana Jones-féle kalandorra hajazó volt idegenlégiós, Rick O'Connell (Brendan Fraser), aki a lánynak egy korábban tett ígérete miatt csatlakozik hozzájuk. Meg is találják a várost, ám szerencsétlenségükre a Holtak Könyve is a kezükbe kerül. Evelyn ugyanis, aki meg tudja fejteni a hieroglifákat, olvas a könyvből, és ezzel életre kelti Imhotep (Arnold Vosloo) múmiáját. Imhotep 3000 évvel korábban I. Széthi fáraó főpapja volt, ám a fáraó szeretőjével folytatott viszonyáért, az uralkodó meggyilkolásáért, és azért, mert megpróbálta feltámasztani halott szerelmét, élve eltemették egy szarkofágba és örökre átkozott lett. Föltámadt múmiája  magával hozza a tíz egyiptomi csapást, sorra szedi áldozatait és célja, hogy leigázza a világot. Ízig-vérig hollywoodi film lévén persze ez a történet is jól végződik, és a szerelmi szál sem maradhatott ki Evelyn és Rick között.

Bár a történetnek csak kevés jelenete játszódik a kairói múzeumban (illetve hogy pontosak legyünk, nem is ott, hiszen az instabil politikai helyzet miatt a legtöbb egyiptomi jelenetet Marokkóban vették fel), mégis hangsúlyos szerep jut neki. Az 1902-ben átadott múzeum - amely egyébként az első olyan múzeumépület volt, amit kifejezetten tárgyak és gyűjtemények bemutatására terveztek - amellett, hogy az ókori Egyiptomot kutató Evelyn munkahelye, a filmnek számos meghatározó történése az intézményhez köthető. A múzeum igazgatójáról például kiderül, hogy annak a titkos társaságnak a tagja, mely Imhotep feltámadását hivatott megakadályozni. A szereplők több alkalommal is a múzeumban gyűlnek össze, hogy a múmia megfékezéséről tárgyaljanak, itt sikerül Evelyn-nek megfejtenie egy kőtábla hieroglifáit is, melyek segítségével rálelhetnek Imhotep legyőzésének kulcsára.

látogatót egyszer sem láthatunk, a történet szerint mindig vagy zárás után járunk a múzeumban, vagy éppen ostromolják a múmia hívei

Mindezen jelenetek közben betekintést nyerhetünk a múzeumban őrzött gazdag tárgyi anyag "őrzési körülményeinek" módjába. Az idézőjel szándékos, mivel műtárgyvédelem, mint olyan, nem igazán létezik a múzeumban. A muzeológus számára leginkább szívfacsaró jelenet, amikor Jonathan azzal ijesztgeti húgát, hogy bemászik egy múmia mellé (sehol egy üveglap vagy kötél, ami ezt megakadályozná!), sőt, a várt hatás reményében még fel is ülteti, meg is mozgatja. A többi tárgy ugyanilyen módon őrzött, illetve nem őrzött. A múzeumban a tűzbiztonságra sem figyelnek oda, mindenhol égő fáklyák biztosítják a fényt, még Evelyn is fáklyával a kezében mászkál a termekben! A film készítőivel ellentétben persze tudjuk, hogy nem bánhatunk ilyen mostohán a műtárgyakkal, ha meg szeretnénk óvni az állagukat. Szerencsére csak a vásznon van így, a valóságban üvegbúrák, vitrinek, érzékelők, riasztók és természetesen teremőrök is hozzájárulnak a tárgyak biztonságához. Persze ne legyünk igazságtalanok, hiszen a történet a '20-as években játszódik, de műtárgyvédelmi előírások akkor is voltak egy múzeumban. Sajnos időnként előfordul, hogy minden előírás kevésnek bizonyul, gondoljunk csak a tavalyi egyiptomi forradalomra, amikor kairói tüntetők áldozatául esett több műtárgy is. 

Hogy milyen közművelődési szerepet tölt be az intézmény, azt a filmből sajnos nem tudjuk meg, mert látogatót egyszer sem láthatunk, a történet szerint mindig vagy zárás után járunk a múzeumban, vagy éppen ostromolják Imhotep hívei. 

Bár a sztori nem éppen a leghitelesebb történeti forrás, de mindenképpen látványos és szórakoztató. A film célja pedig ez, nem a tudományosságra való törekvés. Az azért mindenképpen pozitívum, hogy a múzeumot egy izgalmas helyként tünteti fel, ami egyben a tudomány művelésének színhelye is. Ez így igaz, ezért a múzeumigazgató címben szereplő mondata még jobban megállja a helyét, ha kicsit átfogalmazzuk: a muzeológus nemcsak tudós, hanem kincsvadász is!

IMDB

Fazekas Eszter

--> komment

Kivel > Mit

Sokkal fontosabb az, hogy kivel megy az ember múzeumba, mint az hogy mit láthat az adott intézményben. Ezt bizonyította be ismét egy frissen végzett kutatás, ami azt a kérdést vizsgálta, hogy miért járnak az emberek múzeumokba, állatkaretekbe vagy akváriumba. "Az emberek nem azért mennek múzeumba, hogy megnézzék a legújabb kiállításokat... hanem azért mennek múzeumba, hogy valakikkel megnézzék a legújabb kiállításokat." - emeli ki a cikk írója. A múzeumlátogatás elsősorban családi, közösségi élmény, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni a marketingben sem. Ez nem azt jelenti, hogy a mit kevésbé fontos kérdés lenne vagy az, hogy a kurátor szerepe kevésbé lenne fontos, de a közösségi élményt nem lehet figyelmen kívül hagyni. 

A cikk írója a fenti promó videót hozza fel példának, ami nem csak azt adja vissza, amit az akváriumban látni lehet, de azt az élményt is, amit átél az ember, ha a családjával odalátogat. Tény, hogy nagy általánosságban elég kevés emberrel találkozunk a múzeumok honlapjain, amivel meg igen az rendszerint több ezer éve halott. A múzeumok honlapjait használva szinte mindig találunk képeket az épületről, vagy a gyűjteményben őrzött tárgyakról, de arról keveset, hogy hogyan használják a látogatók a teret. A legjobb ellenpélda a Ludwig Múzeum, ami minden egyes eseményéről, kiállításáról készült képein őrült mennyiségű ember található.

--> komment

Használd a kezed!

Az NSF által szponzorált Open Exhibits márciusba jelenteti meg teljesen átdolgozott, fejlettebb SDK-ját, amivel együtt egy teljesen újradesignolt weboldalt is elindítanak. Itt lehet olvasni részletesebben a terveikről. Mi is az az Open Exhibit? Egy flash alapú software develepomnet kit (SDK), ami egyszerűbbé teszi az érintőképernyős programok fejlesztését. A 2.0-ás verzió már a tableteken és okostelefonokon megszokott kézzel végrehajtott gesztusok egy fejlettebb keretrendszerét fogja használnia a GestureML-t.

Csak hogy lássuk miről is van szó. Nem gondoltam volna, hogy végül a Különvéleményben látott interface egy múzeumban fog megvalósulni. Emellett tényleg mindenki Tom Cruise-nak érezheti magát!

--> komment

Hétfői hírmorzsák

(Forrás: MTI)
--> komment

Hétfői nagyvilági sokadalom

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása