Muzgo

Hajónyi múlt - Látogatás a Vasamuseetben

Múlt heti írásomban Stockholm skandináv néprajzot bemutató két meghatározó múzeumával foglalkoztam. Ezúttal a Djurgården-sziget talán leglátogatottabb intézményét veszem górcső alá.

A Vasamuseet, vagy magyarul Vasa Múzeum nevét az elsüllyedt hadihajóról kapta. A Vasaról elöljáróban érdemes annyit tudni, hogy a svéd király, II. Gusztáv Adolf megrendelésére épült az 1620-as évek közepén. Bár már a megépítésekor világos volt, hogy a hajó aránytalan méretei miatt egyáltalán nem biztonságos – szélességéhez mérten túlságosan hosszúra tervezték –, tartva a király haragjától az építészek mégis késznek nyilvánították.

tovább »
--> komment

Tim Burton kiállítás Párizsban

Tim Burton munkásságát bemutató kiállítás nyílt a párizsi Cinémathèque Française-ben március 7-én. A tárlat anyaga eredetileg a New York-i Modern Művészetek Múzeumában szerepelt (MoMA) 2009. november 22-től 2010. április 26-ig (az akkori kiállítás honlapja elérhető itt). Ezúttal pedig a francia fővárosban, a világ egyik legjelentősebb filmmúzeumában kapott helyett. 

tovább »
--> komment

Hova menjünk március 15-én?

A múzeumok tudják a választ! Íme néhány a programok rengetegéből:

Bővebb információk: 
http://marcius15.kormany.hu/
http://skanzen.hu/?fm=article&id=485 
http://www.mfm.u-szeged.hu/ 

--> komment

Szerdai nagyvilági sokadalom

--> komment

A tárgyak doktorai

Mi van akkor, ha egy tárgy nem “egészséges”, ép, egész? Ha fennáll a veszélye annak, hogy állapota tovább romlik, és egyszer csak semmivé válik az anyaga? Eddigi főhősünk, a muzeológus, igyekszik nem egyik kétségből a másikba esni, hanem felkeresi kollégáját, a restaurátort (aki a legjobb esetben vele együtt a múzeum alkalmazottja, de legalábbis megbízottja), hogy orvosolja a bajt.

tovább »
--> komment

The World Park

Manhattan közepén véghúzódó Central Park New York egyik legikonikusabb helye. Gyakrolatilag mindenkinek ismeri a metropolisz közepén megbúvó zöld terület, mert szinte minden New Yorkban játszódó film kötelező helyszíneként szerepel. A World Park egy olyan project volt, ami QR kódok segítségével megpróbálta bemutatni a park különböző dimenzióit. Egy nem túl eredeti ötlettel, de profi megvalósítással és egy olyan helyszín kiválasztásával, ami mindenkiben okoz valami mininális rezonanciát a World Park egy működőképes ötlet volt 2010-ben.

De a múzeumok hogyan is tanulhatnak ebből? Fényképeket és filmeket be lehet mutatni ott, ahol készültek. Az okos telefonok, a divatos QR kódok, valamint AR segítségével könnyen lehet egy-egy helyszínhez kötni a tartalmat. A fenti videó szemlélteti, hogy nemcsak filmjeleneteket és látványos AR megoldásokat lehet használni, hanem történelmi fényképeken, mozgóképeken keresztül be lehet mutatni a park történelmét is. Az alábbi cikk is azt bizonyítja, hogy a régi fényképekre vagy videókra vevők az emberek, ha olyan helyszínekről készültek, amikkel a mindennapi életükben találkoznak. 

Őszintén megmondom, nem vagyok egy nagy rajongója a QR kódoknak és szerintem nagyon sokszor rosszul használják, mert önmagában nem kommunikál semmit. Vannak azért kreatív ötletek is. Mért jobb ez a World Park, mint az átfogóbb, általánosabb megoldást nyújtó Historypin? Historypin zseniális ötlet és hosszú távon életképesebb. A World Park 2 napig volt látható, de utóbbi előnye a profi módon felépített arculat, reklám és lokalitás - a helyi közösség igényeire szabva. 

Nálunk talán a Duna Tanösvény volt, ami erre a koncepcióra épült (idén is lesz). De milyen egyéb helyszínek vannak Magyarországon, ahol el lehetne képzelni egy ilyen kampányt?  

--> komment

Keddi nagyvilági sokadalom

--> komment

Múzeum? Jó vicc!

Ezúttal nem filmet, klipet vagy könyvet veszünk górcső alá, hanem néhány viccet tárunk a kedves Olvasó elé, melyekben a múzeumé a főszerep – hiszen rovatunk címe is ez: múzeumok mindenhol! Ha nem is vált ki belőlünk mindegyik poén térdcsapkodós kacagást, azért mindenképpen elolvasásra érdemesek, mert jónéhány közülük tipikusan múzeumi élethelyzetre reflektál vagy abból indul ki – persze eltúlozva.
Íme egy csokorra való. És hogy van-e tanulság? Mindenki döntse el maga.

tovább »
--> komment

Hogyan váltotta meg több ezer kacsa a múzeumot

Totál zseniális ötlettel reklámozta az atlantai Design Múzeum legújabb fürdőszoba designokat bemutató kiállítását. Az is nehezítette a helyzetet, hogy a büdzsé minimális volt és a múzeumot se ismerték annyira az emberek. A múzeum marketingesei úgy döntöttek, hogy teleszórják a város egy frekventált területét több ezer sárga gumikacsával, amit az emberek magukkal vihettek. A múzeum kérése csupán csak annyi volt, hogy fotózzák le a kacsát saját fürdőszobájukban és rakják fel az internetre. Ami teljesen lenyűgözött ebben az ötletben, hogy egy egyszerű hétköznapi tárgy mennyire fel tudta dobni az amúgy szürke, megszokott városi tereket azáltal, hogy kiragadták megszokott környezetéből. Természetesen ez egy pozitív példa, mert a kampány sikerrel zárult, ahogy ebben a rövid filmben el is mesélik.

--> komment

Hétfői nagyvilági sokadalom

--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása