Muzgo

3D a múzeumban, múzeum 3D-ben

3d4.jpgGondoltátok volna, hogy egyszer a múzeumban is szükségetek lesz 3D-s szemüvegre?  Ám nem is akármilyen intézményről van szó. A Gödöllői Királyi Kastély ismét bebizonyította, hogy egy kastélymúzeum is tud lépést tartani a 21. századdal. A film hátteréről, elkészüléséről a muzeológusból lett forgatókönyvírót kérdeztük, Faludi Ildikót.

tovább »
--> komment

A Sandy hurrikán miatt az összes múzeum bezárt

A mai nap megállt az élet abban a városban, ahol ez sohasem történik meg. Nem csak New York, de a keleti partvidék összes metropolisza a természet egyik legveszélyesebb kihívásával nézett szembe: a szuper-mega-über vihar a Sandy hurrikán miután végigszántotta a karibi térséget, az Egyesült Államok felé vette az irányt. Az amúgy festői Karib-tengeren a hurrikán tombolása több emberéletet is követelt és az anyagi kár is jelentős, de a Sandy számlájára írt számok tovább nőhetnek, ha nem történnek meg a megfelelő előkészületek.

Az egyik legveszélyeztetettebb város New York, ami közvetlenül az Atlanti-óceán partján fekszik és a 783.8 négyzetkilométeren összezsúfolódott 8 millió lakossal az első számú metropolis a térségben. Persze Boston, New Jersey vagy a főváros Washington D.C. is ugyanúgy közvetlen veszélynek van kitéve, de mégiscsak  New York a legszemléletesebb példája az amerikai életstílusnak. Persze, legyinthetnénk, mert a város már a Godzillától kezdve az UFO támadásig minden lehetséges katasztrófát túlélt, de mi történik ha a mozi egyszer csak valóssággá válik?

Természetesen az emberélet az első és minden a Central Parkban található mókus életért elmorzsolunk egy könnycseppet, de mégis, minket jobban érdekel egy vászon egy absztrakt festménnyel, egy 3000 éves csont vagy akár egy mókus... ha már kitömték és múzeumba raktárába rakták. Komolyra fordítva a szót, a Sandy hurrikán a múzeumok életét is komolyan befolyásolja. Nem csak a felújított Szabadságszobor átadása maradt el és zárta be a kapuit a tőzsde, a Broadway, de ma és a holnapi nap folyamán a legtöbb múzeum sem fogad látogatókat. Az intézkedés olyan világhírű intézményeket érint, mint a New Yorkban található MoMA, Metropolitan, MAD, Whitney, Guggenheim de a legtöbb kisebb múzeumot, galériát szintúgy érinti az esemény.  A Harlem Studio Museum például szikszalaggal védekezik a Sandy hurrikán ellen (képünkön). Amerika szerte több városban is gyűjteménnyel rendelkező Smithsoniant érinti a legnagyobb mértékben a természeti katasztrófa, mert nem csak New Yorkban, de Washingtonban és Chantillyban is vannak épületei. Sőt az intézmény kezelésébe tartozik egy állatkert is, ami különös figyelmet igényel.

Sajnos minden ilyen katasztrófa velejárója a fosztogatók megjelenése. A nemzetőrség és a rendőrök hatásos fellépése megakadályozhatja, hogy értékek tűnjenek el, de még nem tudhatjuk mi lesz a történet vége. Reméljük, hogy szerdán az összes múzeum rendben kinyit és csak egy érdekes, de pozitív kicsengésű sztori marad a Sandy hurrikánból, de azért egy kis szkepticizmus belefér.

Természetesen nem csak a negatíva hatásokat kell megjegyezni, mert így a műtárgyakra is lehet egy teljesen más szemszögből nézni. A Met gyűjteményéből egy Edvard Munch és egy Winslow Homer képet emelnénk kik, akik viharos festményeikkel különösen aktuálissá váltak. 

 

--> komment

Szín, forma, funkció, design


Forrás:anagraphic.hu

Kezdjük akkor in medias res azzal, hogy miért is kéne megnézni a Magyar Formatervezési Díj 2012 tárlatot az Iparművészeti Múzeumban. Azért, mert még azok számára is, akiket egyáltalán nem érdekel ez a téma, és akiknek a design szó hallatán csak jólfésült, hipster szemüveges fiatalok jutnak eszébe, azok is találnak benne olyat, amire azt mondják, ez már igen! Élhetőbb környezet, szép megoldások, vagy egyszerűen csak modern arculat? Miért van minderre szükség? Ez nem csak egy divathullám, ez a 21. század. A világ már ebben él, és ha fanyalgunk is, ez már nem fog megváltozni. Ismerkedjünk tehát meg vele!

tovább »
--> komment

Össztűz

Hogy fest az ember arca akkor, amikor meghúzza egy fegyver ravaszát és eldördül a lövés? A The Photographer's Gallery Shoot! című tárlatából megtudhatjuk.
Az 1920-as évek vidámparkjainak, vurstlijainak egyik kedvelt játéka volt a "fotó-lövő galéria" (photo-shooting gallery). A vendég a pisztollyal igyekezett úgy lőni, hogy eltalálja a céltáblát, a jutalma azonban nem egy plüssmaci volt, hanem egy kép önmagáról, amikor éppen elsüti a fegyvert. Nemcsak a szórakozni vágyók figyelmét keltette fel ez a sajátos fényképezési mód, de filozófusokra, művészekre, fotósokra tett nagy hatást az újfajta látásmód, a fénykép és a fegyver elsütése közötti párhuzamok. A nagy fotósnevek, mint Brassai, Henri Cartier Bresson is kipróbálták ezt a technikát, de a híres filozófusok Jean Paul Sartre és Simone de Beauvoir is lencsevégre kapták magukat ilyen módon. 

A tárlat nemcsak a 20. század eleji alkotásokat tartalmaz. Ria van Dijk 1936 óta minden évben lefotózza magát ilyen módon, 92 éves kora ellenére nagyon biztosan tartva még mindig a kezében a fegyvert. A kortárs művészek, mint például Sylvia Ballhause, Agnès Geoffray, Jean-François Lecourt vagy Christian Marclay, munkáikban pedig  a fegyverrel és fényképezőgéppel való lövés analógiáit vizsgálják.

A londoni tárlat érdekességei közé tartozik, hogy a 18 év feletti látogatók maguk is kipróbálhatják ezt a fényképezési technikát, lőhetnek magukról egy jó fotót.

Légrády Eszter

--> komment

Hétfői hírmorzsák

(Forrás: MTI)

--> komment

Gondolkodj kulturálisan!

Révbe ért az Európai Unió digitális zászlóshajója, ami a kontinens kulturális örökségét gyűjti egyetlen hatalmas adatbázisba. A nemrégiben kiadott sajtóközlemény szerint bárki számára elérhetővé vált az Europeana API-ja. Így az adatbázisban felhalmozott több mint 20 millió műtárgy metainformációit mindenki szabadon felhasználhatja, akár kutatási projektről, adatvizualizációról vagy vállalkozásról legyen szó.

“The story so far”

Az Europeana története több mint egy évtizedes múltra tekint vissza, hiszen az Európai Uniót már a 2000-es évek elején foglalkoztatta a digitalizáció kérdése, bár elsősorban a könyvtárak állományát illetőleg. Az áttörést Jacques Chirac francia elnök 2005-ben fogalmazott levele hozta meg (többek között támogatta az akkori magyar kormány is), amelyben felvázolta egy adatbázis vízióját, ami Európa népeinek kulturális örökségét dolgozza fel. A levél hatására, az ugyanebben az évben elfogadott i2010:European Information Society 2010 elnevezésű uniós stratégiában egy európai digitális könyvtár létrehozása kiemelt helyen szerepelt. Így az Europeana alapjait az European Digital Library Network (EDLNet) projekt keretében fektették le. A rendszer 2008 november 20-án lépett a béta fázisba, a debütálás napján 4,5 millió objektum leírását tartalmazta az adatbázis. A sikeresség keserédes íze, hogy az érdeklődés olyan mértéket öltött, hogy a szerverek nem bírták a terhelést, így az oldal hamar elérhetetlenné vállt.

tovább »
--> komment

Aki sokat markol...

Aki sokat markol... az jelenleg Kína. Hatalmas kulturális építkezésben van a kommunista ország. Megdöntötték például a múzeumépítés világcsúcsát is, a Shanghai-i Kortárs Művészeti Múzeumhoz tartozó új intézményt mindössze egy év alatt építették meg a tervekből kulcsrakész állapotra, amit a Shanghai Biennale keretében nyitottak meg.

Nem rossz elgondolás akkor felkarolni a művészeteket, mikor Ai Weiwei, Yue Minjun és Zhang Huan személyében a kortárs kínai művészet egyre felkapottabb lesz. Az Ullens Center for Contemporary Art igazgatója Philip Tinari azt fejtette ki, hogy hiába a múzeum boom és az építkezési láz, ha nem teremtik meg hozzá a narratívát, ha nem rendezik az elmúlt 35 év művészetét. A probléma megoldásán azonban dolgoznak már. Muzeológiai iskolákat hoztak létre, hogy pár év alatt ki tudják nevelni az újonnan létrehozott intézmények szakmai személyzetét. 

Kína igyekszik kinyitni kapuit, és beengedni valamit a világból - a nemzetközi aukciósházakat például. Pekingben új szabadkereskedelmi zónát hoztak létre, ahol a Sotheby's már meg is tartotta első aukcióját. Új kulturális zónák jönnek létre, így például gazdasági szervezetek, bankok hozzák létre a saját gyűjteményeiket (Minsheng Bank, Zendai Group) a korábbi ipari vidékeken pedig kulturális körzetet alakítanak ki (nem új dolog ez a nap alatt, láttunk már ilyet Bilbaoban Guggenheim kivitelezéssel). Jó példa erre a már említett Ullens Center, mivel a 2007-ben átadott galéria korábban lőszergyárként működött, ma pedig milliók látogatják évente.

A közönség pedig nagyon érdeklődő, bár a trendeket talán kevésbé ismerik, mint Amerikában vagy éppen Párizsban. Számukra azonban nem jelenik meg a múzeummal kapcsolatban a templom asszociáció - mondja el Philip Tinari - éppen ezért extra-ébernek kell lenniük, hogy megvédjék a tárgyakat. A másik érdekesség pedig az, hogy teljesen idegen a kínai emberektől az a gondolat, hogy egy ilyen kulturális élményért fizessenek - az UCCA 1,40 dolláros belépője maga a horror (bár a múzeumshopban azért elég sokat költenek).

Állandó lendületben tehát a kínai kulturális építkezés. De hol lesz ennek a vége?

Légrády Eszter

--> komment

Hétvégi hírmorzsák

(Forrás:MTI)

--> komment

A kabát és a kubai rakétaválság

50 évvel ezelőtt, 1962 októberén nagyon forró napokat élt meg a világ. Kuba, Szovjetunió és az USA háromszögében izzott fel a diplomácia. A Hidegháború talán legfeszültebb pillanatai voltak azok, amikor a kémrepülők által készített fényképek bebizonyították, Kubában valóban szovjet közép-hatótávolságú rakétabázisokat létesítettek. A nagyon hosszú 13 nap aztán végül is mindenféle gombnyomás rakéta- és atomtöltet-kilövés nélkül zajlott le, rövidre zárva ezzel a kubai rakétaválságot. Eddig az ismétlés, a történet azonban még nem ért véget, mert a tárgyak tovább mesélnek. Mit mondhat el erről a pár napról egy katonai kabát?

A 2009-ben elhunyt William Ecker kapitánynak, az Amerikai Haditengerészet tagjának a napokban a Smithsonian gyűjteményébe került kabátja nagyon is sokat. Eckert október 23-án küldték ki, hogy fényképezze a kubai területet, a család a repülés évfordulója alkalmából ajánlotta fel az emléket a National Air and Space Museumnak. A ruhadarabon semmiféle rangjelzés, jelvény nem található, az akció titkos volta miatt. Bele kellett kalkulálni ugyanis azt, hogy a gép esetlegesen megsérül, a pilótát pedig foglyul ejtik. Alex Spencer, az intézmény kurátora azt is elmondta, hogy a gyűjteményben ez az első személyes tárgy a rakétaválság idejéből, bár például több kémrepülőgéppel is rendelkeznek már.

Így kapcsolódnak tehát bele a nagy történelembe a kis személyes sorsok, az emberek, akik a gépeket vezették. Ezek a tárgyak, történetek teszik egyre árnyaltabbá a múltról alkotott képünket. Így mesélhet egy kabát a 20. század egyik fontos történelmi tényéről.

Légrády Eszter

--> komment

Blogoló múzeumok I. - Mai Manó Ház

pusztito.pngBlogolni jó. Az ember (vagy intézmény) rövidebb vagy hosszabb formában oszthat meg híreket, gondolatokat, véleményt, mindezt linkekkel, képekkel, videókkal fűszerezve. A blog azért is jó, mert sokkal kötetlenebb, mint mondjuk egy honlap és gyakrabban frissíthető, ráadásul az emberek kifejezetten szeretnek és szoktak is blogokat olvasni. Vannak múzeumok, amik már rájöttek ennek a kommunikációs formának az előnyeire és előszeretettel használják. Az egyik ilyen intézmény a Mai Manó Ház.

tovább »
--> 1 komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása