Muzgo

Bérelj egy Van Goghot!

Minden lakásban található egy üres falfelület, ami csak arra vár, hogy egyedi és minőségi kortárs műveknek szolgáljon lakhelyéül. Műalkotással díszített lakásban élni élmény. Persze visszhangozva a Queen örökbecsű slágerét: minden kell és azonnal. Ezekre az elvekre és igényekre épül az Artify.it,  egy online, kortárs műtárgyak forgalmazására szakosodott weboldal szolgáltatása. Azt is biztosra veszem, hogy az Artify.it készítői más világban élnek, mint én, mert idézem: "Rendezz egy művész bulit és hagyd, hogy a barátaid irigykedjenek a jó ízlésedre. Sőt, mi még hasznos tanácsokkal is ellátunk, hogy tudj a műről beszélni." Úgy néz ki nem abban a közegben szocializálódtam, ahol ez számítana, mert jópár kortárs műalkotás található a lakásban, de eddig egyik barátom se irigykedett még rá. Persze lehet az én hibám, mert a vastagon álló por és a ráaggatott buddhista imazászló blokkolta az esztétikai érzéküket. 

Vagyis nem én vagyok a célcsoport, de akkor ki? Az Artify.it olyan embereknek szól, akik nem szakértők, de keresik a minőséget, még nincs műalkotás a lakásukban, de szeretnének egyet és lehetőleg elérhető áron. Olyanoknak, akik nem elsősorban gyűjtők, de valamiért fontos, hogy legyen egy kortárs mű a birtokukban, amivel fel lehet vágni a haverok előtt és akár hasznot is hajthat. Persze minden elérhető legyen egy kattintással: a mű installálásától kezdve, az egész kollekció cseréjén át a megunt alkotások elszállításáig. 

Az Artify.it egy friss, 2012-ben alapított startup, San Francisco-i székhellyel. Elsőre semmi különlegeset nem fedezünk fel az oldalon, rögtön böngészhetünk a műtárgyak között, azonnal elkezdhetjük építeni saját kollekciónkat, majd megakad a szemünk az előfizetés feliraton ("subsribe"). Hogy mi? - tesszük fel magunkban a kérdést elkerekedett szemmel. A válasz igen, előfizethetünk egy műtárgyra pont úgy, ahogy egy magazinra. Erre az üzleti modellre épül az Artify.it: a műalkotásokat havi fix összegért bérbe lehet venni. Az ár a mű értékétől függ, ami tartalmazza szállítást és installációt is. Ha egy idő után esetleg unalmassá válna, akkor lehetőség nyílik cserére is. A tárgy addig emeli lakásunk, irodánk fényét, amíg az előfizetés él vagy ameddig meg nem veszik. Ha a műtárgy épp akkor kerül megvásárlásra, amikor a mi házunk falát díszíti, akkor 20% jutalék üti a markunkat.

Az Artify.it egyenlőre csak San Francisco és környékére korlátozza tevékenységét és előfizetési ajánlatát. Természetesen minden megoldható és ha valaki a világ másik feléről szeretne egy alkotást bérelni az irodájába akkor az Artify készségesen áll az ő rendelkezésére is, egy egyedi árkonstrukcióval. A művészeti profilt tekintve az Artify.it csak és kizárólag kortárs művekre fókuszál és nem galériákkal épít ki kapcsolatot, hanem saját kurátori csapat segítségével közvetlenül a művészekkel dolgozik. A kínálat ebből kifolyólag színes: festmények, különféle anyagból készült szobrok, readymade művek stb.

Az Artify.it egyértelműen egy profitorientált vállalkozás, ami arra a felismerésre épül, hogy a műalkotások klasszikus eladása mellé egy másik bevételi forrásra is lehetőség nyílik, a bérbeadásra. Így a műtárgyaknak nem kell a művészek padlásán porosodnia. Az infrastruktúra és a bejáratott üzleti kapcsolatok még egyértelműen hiányoznak, de a terjeszkedés csupán az üzleti modell sikerességétől függ. Az Artify.it-et azért érdemes itt megemlíteni, mert egy művészeti vállalkozás, ahol fontos szerep jut a kurátori tevékenységnek és így egy kiváló példa arra, hogy a múzeumban megszerezhető tudás hogyan kamatoztatható a for-profit szférában.

Világhy Gergely

--> komment

Artplacc belülről

Az Artplacc a nyár egyik kellemes meglepetése. A kortárs művészeti fesztivál egyik látványossága az Akasztó-dombon felállított fősátorban látható képzőművészeti kiállítás. A tárlat egy válogatás a legnevesebb budapesti galériák anyagából. A helyszínen az Inda Galéria művészeti vezetőjével, Muladi Brigittával beszélgettünk a rendezvényről.

tovább »
--> komment

Keddi nagyvilági sokadalom

  • Újabb vita az Elgin-márványokról! A British Museum tagadja, hogy örökre visszaszolgáltatná az athéni Parthenonról származó híres Elgin-márványokat Görögországba, csupán egy rövidtávú kölcsön erejéig juthatnának haza a töredékek. Ám a 2009-ben felavatott Acropolis Museumban kialakítottak egy részt a vitatott gyűjteménynek és a múzeum igazgatója is a műtárgyak visszaszolgáltatását javasolta a British Museumnak. A márványszobrokat Lord Elgin szállíttatta el Athénból Angliába, Koppenhágába és Párizsba, miután az Ottomán Birodalom elfoglalta Görögországot. A frízek a világörökség részei, így az angolok szerint sokkal elérhetőbbek a látogatók számára Angliában, mint Athénban, ezért nem kívánják végleg visszaszolgáltatni eredeti helyükre. A vita valószínűleg soha nem ér véget, hiszen kompromisszumot nem igazán tud kötni a két fél.
  • Tovább folyik a gyűjtés a Tesla Múzeumért! Tesla Wardenclyffe laboratóriumát szeretnék védett épületté és múzeummá alakítani, ám ehhez meg kell venni az épületet.  45 nap alatt több mint 1 millió $ gyűlt össze, a kitűzött összeg pedig 1.6 millió $, amire még 37 napjuk van, így valószínűleg sikeres lesz az adománygyűjtés. Az eredményesség legfőbb okát magában az internetben látják.
  • A postán veszett el egy Rembrandt rézkarc másolata! Egy norvég galéria, hogy spóroljon a futáron és a biztosítási díjon, postán adatott fel egy 1658-ban készített Rembrandt másolatot, ám mikor a csomagot át akarták venni, nem volt sehol. A rézkarc értéke eléri a 8600 $-t. A galéria tanult a hibájából és többé nem küld(et) postán keresztül műtárgyakat.
  • Furcsa állatok egyenesen a raktárból. Nyolclábú kölyökkutya, sérült zsiráf koponya és még sok ehhez hasonló állati maradvány kerül kiállításra a londoni Grant Museum of Zoology új kiállításán, amely az It Came from the Stores címet viseli. Az állatokat a University College London oktatási célokra szokta felhasználni, ám az ilyen tárlatokat, melyek anyaga általában el van zárva a külvilágtól, mindig nagy érdeklődés övezi.  
  • Költöznie kell a telefonmúzeumnak. A houstoni Doc Porter Museum of Telephone History-nak ki kell költöznie jelenlegi helyéről, mert az épület tulajdonosa eladja az egész épületet. A város polgármestere megígérte, hogy minél előbb új helyet talál a gyűjteménynek, így nem kell sokáig bezárnia. A múzeum anyagait kizárólag vezetékes telefonok alkotják, egy mobiltelefont sem gyűjtöttek be.
  • Önkéntes segítőket keresett a Virginia Living Museum. Az elmúlt napok esőzései következtében szombaton áttört a víz a múzeum zsilipjein és elárasztotta az épület alsó szintjét. Az ott lévő állatok nem sérültek meg, ám a múzeumot be kellett zárni és most takarításra keresnek önkénteseket. Ezen a nyáron már másodszor önti el a víz az épületet, ilyen az intézmény 40 éves fennállása alatt még nem volt.
  • Soha ne menj éhesen egy múzeumba! A sorban állás és a tömeg, vagy éppen a festményeken lévő gusztusos gyümölcsök nem igazán segítenek ilyenkor, ám néhány múzeumban éppen, hogy az étel van a középpontban! Vegyük például a szeptemberben nyíló fagyi múzeumot Emilia Romagnaban vagy a német kolbászmúzeumot. A világ minden táján van ehhez hasonló, az adott ország étkezési kultúrájára jellemző múzeum, ami egy igazi világjáró számára kihagyhatatlan esztétikai és gasztronómiai élmény!  
--> komment

Gének és művészek

Minden ember különböző. Ugyanazokból a kromoszómákból és génekből épülünk fel mindannyian, de annyiféle kombináció lehetséges, hogy nincs a földön két egyforma ember. A génkombináció tökéletesen egyedi azonosítója egy-egy személynek. Lehetséges, hogy ezek a mintázatok megjelennek a művészetekben is? Lehetséges leírni egy-egy művet csupán különböző tulajdonságainak felsorolásával? Ha még pont itt nem is tartunk, de a The Art Genome Project jó úton halad, hogy a műtárgyak "genetikai" térképét felvázolja, amit visszájára fordítva egy jól ismert játékot eredményez.

tovább »
--> komment

Copyright probléma

Miről híres a Sixtusi kápolna? Természetesen arról,hogy Dan Brown Angyalok és Démonok című könyvének egyik fontos helyszíne és amiről Dan Brown ír, az valamilyen rejtélyes okból kifolyólag híres lesz. Elég csak a DaVinci Kódra és a Louvre gondolni. Ugye. Persze a hírnév azzal párosul, hogy vonzza a turistákat. A Vatikán egyik leglátogatottabb része a Sixtusi-kápolna, ahova nem lehet elég korán érkezni, mert mindig tömve van emberekkel. Így senki sem tudja nyugodtan élvezni Michelangelo freskóit és átérezni a hely jelentőségét, hogy itt bizony rendszeresen öregemberek vitatkoznak a nyugdíjról.

Így nagyon örülünk, hogy a Vatikáni Múzeum úgy döntött, hogy az egész Sixtus-i kápolnát elérhetővé teszi az interneten, teljes pompájában. A terem közepén állva kedvünkre forgathatjuk a kamerát bármely irányba vagy ráközelíthetünk a képekre. A hangulatot kellemes mély hangú gregorián énekesek kántálása is színesíti. A tökéletes összhangot csak "lábunk" alatt, a padlón elhelyezett hatalmas copyright pecsét zavarja össze. Mint a munkahelyen a hűtőben rá van írva a szendvicsekre: a Sixtusi-kápolna a Vatikáni Múzeum tulajdona, nem eheti meg más csak a Vatikán. Képzavar.

Persze amellett, hogy én csak feltételezni tudom, hogy az autentikusságot rombolja, mert nem jártam a Sixtusi-kápolnában, felmerül a kérdés miért kell egy copyright pecsét a terem közepére? Vajon VI. Sixtus gondolta azt, hogy fontos a pápai reprezentációja szempontjából? Vagy a felújítás során gondolta úgy az egyházfő, hogy egy kínai turista se fotózhat a Sixtusi-kápolnában a jogdíjak megfizetése nélkül? ??? Profit.

Persze sokkal valószínűbb, hogy csak a virtuális kápolnában létezik a pecsét.

--> komment

Hétfői hírmozsák

--> komment

Stories of the World

A londoni olimpia legnagyszabásúbb múzeumi projektje a Stories of the World című programsorozat. Szerte Angliában, különféle gyűjtőkörű múzeumokban és galériákban dolgoznak fiatal önkéntesek, akiknek a feladata az intézmény munkájába való bekapcsolódás volt. Egy kiállítás koncepciójának megalkotásától kezdve, a design megtervezésén, marketing és promóciós feladatokon át a kivitelezésig. A legfontosabb elvárás a fiatalos lendület és szemlélet megteremtése volt, hogy a poros gyűjteményeket egy egészen új, kreatív formában tárják a nagyközönség elé. Az egyik önkéntes, Camilla Morgan (21) szerint a fiatalok az akadémiai nézőponttal szemben egy friss, impulzív szempontból vizsgálják a tárgyakat.

tovább »
--> komment

Befolyásos, gazdag, nő és egy múzeum igazgatói székében ül. Lehetséges?

A Forbes összeállított egy listát a világ 100 legbefolyásosabb nőjéről. Az első három helyet - nem túl meglepő módon - három politikus asszony, Angela Merkel, Hillary Clinton és Dilma Rousseff foglalja el. A politikusok, médiaszereplők és vállalkozók mellett két múzeumi szférához köthető nő is felkerült a listára, Alice Walton és Sheikha Mayassa Al Thani. Ki gondolná, hogy egy múzeumból a legbefolyásosabbak közé lehet kerülni? Senki. Természetesen az imént említett két hölgy már korábban is rendelkezett vagyonnal - illetve befolyással - amit most a kulturális projektekben kamatoztatnak.

186x282.jpgAlice Walton a Wal-Mart vagyon örököse, milliárdos és a Crystal Bridges Museum of American Art alapítója és elnöke. Több Forbes-listán is szerepel, a legbefolyásosabb nők között most a 43. helyen áll (az USA milliárdosai között az előkelő 9. ). Waltont már gyerekkorában is érdekelte a művészet és maga is hozzájárul a múzeum kollekciójának gyarapításához. A Crystal Bridges az amerikához köthető művészek munkáit gyűjti a gyarmati időktől kezdve a kortársig. A múzeumnak egyébként az épülete és a környéke is gyönyörű, érdemes képeket nézni róla, illetve - ha valaki van olyan szerencsés, hogy arra jár - meglátogatni az arkansasi Betonville-ben. 

186x282 (1).jpgSheikha Mayassa Al Thani a qatari emír 14. gyermeke, elnöke a Qatar múzeumait tömörítő szervezetnek (Qatar Museums Authority - QMA) és a Dohai Film Intézetnek (Doha Film Institute), és mindössze 29 éves. Wikipédia oldala szerint ő a művészeti világ legbefolyásosabb nője, a Forbes listáján a 100. helyen szerepel. A QMA feladata nagyon sokrétegű, felel a qatari múzeumépítésekért, fejlesztésekért és a már létrejött múzeumok koordinálásáért és menedzseléséért. Emellett feltárják és őrzik a régészeti értékeket, különböző rendezvényeket tartanak és szponzorálnak, mind helyi, mind pedig nemzetközi szinten.   A szervezetnek az alábbi múzeumok a tagjai: Museum of Islamic artMathaf: Arab Museum of Modern ArtQatar National MuseumOrientalist Museum.

--> komment

"A horgolástól és kötéstől tartózkodni szíveskedjenek"

Mi az első öt dolog, ami eszünkbe jut a BKV-ról? Mennyi pozitív ebből? Így igaz, nem a legjobb renoméval rendelkezik az utasok között a Budapesti Közlekedési Vállalat. A mostani cikk azonban nem a menetrendről, a késésről, a géppark felszereltségéről fog szólni, hanem bármilyen meglepő, egy kiállításról. Több járművön is találkoztam már a Légy óvatos kispajtás - Tömegközlekedési plakátok a múltból című tárlat reklámjával, cellux-szal, A4-es méretben felragasztva általában a busz-villamos ablakára, nem a legszebb megoldás, de legalább ott volt. Két átszállás között úgy döntöttem a Deák téren, hogy megnézzem magamnak ezt a kiállítást.

tovább »
--> komment

Mit keresett a kortárs művészet Tihanyban?

Immáron második éve ad otthont Tihany az Artplacc fesztiválnak, ami azt jelenti, hogy egyenes úton halad a hagyománnyá válás felé. Az augusztus 11. és 20. között megrendezésre került rendezvény jelszava: a kortárs legjava. A legnevesebb budapesti galériák látogattak a Tihanyi-félszigetre, hogy megmutassák milyen műalkotások forognak a főváros művészeti szcénájában. Az előző évhez képest az Artplacc sokat fejlődött, több helyszínnel jelentkezett és jobban integrálódott a balatoni nyár forgatagába.

tovább »
--> komment
Vissza a lap tetejére
süti beállítások módosítása